– Det är komplext att integrera flyg och tåg så det blir användarvänligt för resenären. Eftersom Amadeus är ett globalt bokningssystem måste de hitta lösningar som passar flera marknader. Det är enklare för oss som kan fokusera på enbart den svenska marknaden och har utvecklare i Danmark som är fullt fokuserade på detta, säger BCD Travels försäljningsdirektör Zoran Milosavljevic.
I den gamla versionen av Business Online kunde tre typer av tågpriser bokas sida vid sida med flyget. Den nya versionen är anpassad efter SJ:s nya priskoncept, där resenären plockar ihop sin egen resa och själv väljer exempelvis ändrings- och återbetalningsbarhet, seating, internet och mat. Just nu finns versionen i testmiljö hos Linkon, SJ:s dotterbolag som driver och utvecklar SJ:s tågbokningssystem.
Även Arktis, Carlson Wagonlits egenutvecklade onlineverktyg, har sedan lanseringen 2007 haft tåg och flyg i samma skärmbild.
– Det kräver mycket it-kunskap och analysarbete att integrera flyg och tåg. Att SJ har utvecklat sitt nya priskoncept har skapat ännu större tekniska utmaningar. Bara en sådan sak som att tågbokning bygger på enkelsträckning medan flyg fortfarande ofta bygger på tur- och retursträckning, säger Fredrik Clerkestam, TM-konsult som under sin tid på Ark Travel och CWT ansvarade för Arktis.
I den gamla versionen av Business Online kunde tre typer av tågpriser bokas sida vid sida med flyget. Den nya versionen är anpassad efter SJ:s nya priskoncept, där resenären plockar ihop sin egen resa och själv väljer exempelvis ändrings- och återbetalningsbarhet, seating, internet och mat. Just nu finns versionen i testmiljö hos Linkon, SJ:s dotterbolag som driver och utvecklar SJ:s tågbokningssystem.
Även Arktis, Carlson Wagonlits egenutvecklade onlineverktyg, har sedan lanseringen 2007 haft tåg och flyg i samma skärmbild.
– Det kräver mycket it-kunskap och analysarbete att integrera flyg och tåg. Att SJ har utvecklat sitt nya priskoncept har skapat ännu större tekniska utmaningar. Bara en sådan sak som att tågbokning bygger på enkelsträckning medan flyg fortfarande ofta bygger på tur- och retursträckning, säger Fredrik Clerkestam, TM-konsult som under sin tid på Ark Travel och CWT ansvarade för Arktis.
KATARINA MYRBERG