Annons:

Premium

Amex GBT: Så ska trenden vändas

Efter flera år av nedåtgående kurvor är det dags att vända trenden. Amex GBT:s Sverigechef Anders Bohlin berättar för Travel News hur det ska gå till.

Anders Bohlin tar emot oss i Amex Global Business Travels nya lokaler på Liljeholmen i Stockholm. Här har de suttit sedan i höstas när flyttlasset gick från American Express-huset på Södermalm som varit företagets hem i flera decennier. ”Mycket ljusare och öppnare här. Ett riktigt lyft att komma hit”, lyder omdömet från en anställd som vi träffar när Anders Bohlin poserar framför fotografens kamera.

Och ett lyft är precis vad affärsresebyrån Amex Global Business Travel behöver. En omsättning på drygt sex miljarder kronor 2008 är sju år senare nere på knappt tre miljarder. Samtidigt har det lyst ilsket rött på nedersta raden år efter år. Den som vill roa sig med att skriva ”brakförlust” i sökrutan på travelnews.se kommer att få upp lite för många artiklar om American Express Global Business Travel, eller Amex GBT som kortnamnet lyder, för att Sverigechefen Anders Bohlin ska kunna känna sig helt nöjd.

Det senaste bokslutet för 2015 är inget undantag. Inte nog med att det släpptes fyra månader för sent, det visade dessutom på en förlust efter finansnetto på 95 miljoner kronor, att jämföra med en förlust på tre miljoner året innan. Samtidigt minskade försäljningen till 2 991 kronor, jämfört med 3 122 miljoner kronor 2014.
Företaget räddades när moderbolaget i Nederländerna American Express Euro Travel Holdings i somras tillförde ett aktieägartillskott på 107 miljoner som återställde bolagets aktiekapital i sin helhet.

Enligt Bohlin var det fortfarande omgörningen 2014 när American Express Global Business Travel, GBT, blev ett fristående joint venture-företag som spökade 2015. Med affären följde omstruktureringskostnader av engångskaraktär. Dessutom krävdes investeringar i teknisk infrastuktur, men villkoren i det avtal som slutits med Amex i Storbritannien, som ska stödja och utveckla affärsverksamheten i Sverige, tyngde de svenska finanserna och försenade årsrapporten.

Men det var inte bara den dalande försäljningen och det dåliga resultatet som bekymrade, i årsrapporten finns ytterligare en icke alltför smickrande plump – en revisorsanmärkning om att företaget inte hade gjort någon kontrollbalansräkning. Anders Bohlin medger att 2015 var ett rörigt år.

– Normal ska man förstås göra en kontrollbalansräkning så fort man ser att man har för lite kapital. Att vi var sena hänger ihop med den övriga röran, vi hade helt enkelt inte tillräckligt bra internkontroll under 2015. Men i början av 2016 upprättade vi en kontrollbalansräkning och vi har fått kapitaltillskott.

För en utomstående låter det konstigt att ni inte hade bättre koll?
– Jag håller med. Det finns ingen bättre förklaring än att vi gjorde så många förändringar när vi blev självständiga, både globalt och lokalt, som inte riktigt synkade. Då tappade vi ett par processer på internkontrollsidan. Det var inte bra, men vi har rättat till det nu.

Eftersom 2015 alltså var Amex GBT:s första år som fristående bolag kanske vi ska ursäkta röran och förstå att man inte lyckades uppnå den försäljning och det resultat man hoppats. Men 2015 är inget undantag, utan snarare en regel för företagets finansiella prestationer de senaste åren. Varför har det blivit så här?

Anders Bohlin svarar med en lång utläggning om hur överkapaciteten på flygmarknaden lett till lägre snittpriser, något som märks på Amex GBT:s försäljningssiffror. Vidare pratar han om hur teknikutvecklingen bidragit till att leverantörerna vässat sina direktkanaler, något som inneburit att Amex GBT, som han säger, ”läckt transaktioner”. Hans förklaringar är förstås relevanta, men frågan som hänger kvar i luften efter hans redogörelse är varför hans bolag har tappat mer än konkurrenterna?

– Jag skulle vilja påstå att det främst är två saker som har bidragit, säger han. Det ena är att vi under åren som ledde fram till att vi blev GBT var för internt fokuserade. Vi var inte tillräckligt duktiga på att möta kundernas nya behov under några år. Det andra är att vi inte hade tillräckligt mycket fokus på Sverige i den tidigare nordiska organisationen. Vi har haft en kraftig tillväxt i Danmark under flera år och även Norge har gått bra även om marknaden krympt på grund av oljepriset. Men i Sverige har vi, med tanke på vår storlek och våra möjligheter, inte haft den tillväxt vi borde ha, säger Anders Bohlin.

Detta är anledningen till att Anders Bohlin har titeln Sverigechef, medan hans företrädare Dan Håkansson, som lämnade företaget i december 2015, var Nordenchef.

– Organisatoriskt så gjorde vi analysen att vi absolut skulle behålla vårt nordiska fokus, men samtidigt ha ett starkt ledarskap på varje marknad. Därför är jag ansvarig för Sverige och den nordiska samordningen men inte Nordenchef, utan vi har en landschef även i Norge och Danmark, säger han.

Kan man säga att ni inte har varit tillräckligt på tårna de senaste åren?
– Om jag får omformulera så säger jag hellre att vi haft lite gegga under fötterna, i alla fall de år som ledde fram till att vi blev ett självständigt bolag. Vi hade inte tillräckligt tydligt fokus på att vara lokalt relevanta och utveckla affären, och vi fick inte nödvändiga investeringar i tid för att göra rätt saker.
– Dessutom har vi inte behållit vår position inom offentlig sektor. Vi har tappat några kunder och inte varit tillräckligt framgångsrika i att fylla på med nya volymer. Det är bara att konstatera.

Hur ska ni bryta den nedåtgående trenden?
– Det är en kombination av flera saker. Vi tittar väldigt mycket på hur vi ska utnyttja de investeringar som görs i nya produkter och tjänster för att öka värdet för kunden så vi vinner fler affärer. Vi jobbar också med vår kulturförändring. Många har nog fortfarande en bild av oss som ett gammalt och långsamt amerikanskt företag. Den håller vi på att sudda bort, genom att visa att vi är något helt annat, och vi är på god väg. Jag tar det som ett gott tecken att vi ganska nyligen signat två stora affärer – Stora Enso och Telia, säger Anders Bohlin och fortsätter:

– Men vi måste vara ödmjuka inför det faktum att vi har massor av jobb kvar att göra för att få ordning på lönsamheten. Vi måste sänka våra kostnader. Jobba med intern effektivitet.

Kan det bli tal om uppsägningar?
– Vi måste fortsätta att driva produktivitet om man uttrycker det så. I slutändan handlar det om huruvida man kan göra lika mycket eller mer med färre människor. Vi har inte lika stor personal idag som för några år sedan och jag har svårt att se att vi blir fler på kort sikt.

Anders Bohlin tänker efter innan han svarar. Därefter lägger han gärna ut orden länge. Han är mån om att det ska bli rätt, och han är noga med att få fram att han ser framtiden an med stor tillförsikt. En anledning till optimismen är att resebyrån sedan 2014 ingår i joint venture-företaget American Express Global Business Travel, GBT.

GBT ägs till lika delar av investmentgruppen Certares som betalade 900 miljoner dollar för sin del av verksamheten, och American Express Company. Den nya ägarsituationen har betytt mycket, säger han.

– Innan var GBT lillebror i syskonskaran, vi var en del av en bank och vi fick kämpa för alla investeringsdollar. Nu är vi 100 procent affärsresebyrå och vi har en helt ny ledningsgrupp som kan affärsresande.

– Vi har ägnat ett par år åt att separera oss från American Express och det börjar märkas nu. Förändringstakten har varit väldigt hög och vi har jobbat för att få människor att känna sig bekväma i den nya organisationen. Men vi har också satt en investeringsstrategi för hur vi ska kunna förändra och utveckla oss själva och branschen. Där ser vi tydlig skillnad redan nu. Vi är betydligt snabbare mot marknaden idag.

I september 2016 köpte Amex GBT reseteknologiföretaget KDS, för att, som det hette i pressmeddelandet, ”utveckla en branschledande portfölj av resenärscentrerade online– och digitala tjänster”. Anders Bohlin är minst sagt entusiastisk över det nya samarbetet och den nya bokningstjänsten som utvecklats.

– För oss startar ungefär varannan bokning online och att då vara i händerna på en tredje part som styr över användarupplevelsen, det vill säga designar gränssnittet, är kanske inte långsiktigt det vi vill. Med KDS kan vi driva utvecklingen tydligare så det hänger ihop med vår bild av hur det ska fungera.

Vi har lämnat fåtöljerna i receptionen och flyttat in till ett konferensrum där Anders Bohlin ger en snabb lektion i hur det nya bokningsverktyget KDS funkar.

– Det är i sin uppbyggnad och hur det ser ut för användaren mycket mer likt det man ser i konsumentvärlden. Du talar om var du ska vara, var är ditt möte, när du tidigast kan åka och från var och när du tidigast eller senaste måste vara hemma. Och så får du med hänsyn till företagets resepolicy ett en door-to-door-förslag inklusive marktransporter.

– Vi jobbar med en egen strategi för att ge våra kunder tillgång till ännu mer och bättre content, inte bara i KDS utan i alla kanaler. Till exempel har vi slutit avtal med bland annat Expedia och Booking.com och har distributionstavtal med Airbnb för att få in fler hotell och fler priser i våra databaser.

Hur stor del av era bokningar räknar ni ska gå via KDS framöver?
– Det vill jag inte svara på. Vi skickar i dagarna ut den första kommunikationen för att skapa medvetande om vad KDS ger våra kunder för möjligheter. Men vi kommer fortsätta att jobba med andra självbokningsverktyg, vi har absolut inte en strategi som säger att vi inte kommer att sälja något annat.

Hur stor del av bokningarna hos er är online?
– Globalt har vi passerat 50 procent och i Sverige är vi på väg på väg mot 50 procent.

Med nya ägare i ryggen och ett nytt bokningsverktyg som enligt Anders Bohlin är ”bäst på marknaden”. När går Amex GBT med vinst igen?

– Vi har inte satt mål för när vårt svenska AB ska visa svarta siffror igen, men det kommer som en naturlig effekt av att jag vill att 2017 ska vara året när GBT Sverige växer både omsättnings- och lönsamhetsmässigt. 2016 är det för tidigt att säga något konkret om. Jag är inte säker på att vi kommer att kunna redovisa en vinst, men vi kommer definitivt inte redovisa ett så dåligt resultat som 2015. Och vi har tagit med oss mycket bra fart in i 2017.

Amex GBT är sedan länge Sveriges största affärsresebyrå, men nu närmar sig konkurrenterna bakifrån. Är det viktigt att vara marknadsledande?
– Jag tycker att det är viktigt att ha det som målsättning. Sedan kan man diskutera hur man mäter om man är marknadsledare. Är man störst, bäst eller mest lönsam? Men vår målbild måste vara att vilja vara bäst och marknadsledande. Jag fokuserar på är att vi ska nå en lönsam tillväxt i affären.

 

 

Fakta Anders Bohlin
Ålder: 48 år.
Bor: Tyresö.
Familj: Fru och två tonårssöner.
Intressen: Reser gärna på semester med familjen.
Senast lästa bok: Sharp Objects (Gillian Flynn).
Lyssnar på: Just ny mycket Maren Morris, Kane Brown och Miranda Lambert.
Okänd talang: Spelar gitarr, en gammal ungdomssynd som numera mest används som avslappning/terapi.
Karriär: Började som resesäljare på Flygresebyrån (numera HRG) 1990, blev resebyråchef vid 25 års ålder, började på American Express Commercial Card 1998 och har haft ett antal olika roller, del av ledningsgruppen på American Express GBT sedan 2011, vd sedan december 2015.