Annons:

Amex fick prestigekontot AP Möller

American Express, som haft svårt att få rejält fäste i Danmark, har tagit prestigekontot AP Möller från BCD Travel – ett konto som resebyrån haft i 25 år.

– Det är tråkigt att det vi hade att erbjuda inte var gott nog. AP Möller var vår näst största nordiska kund. Men vi har tagit flera kunder, som Rockwell, SAP och Assa Abloy, som uppväger de tappade volymerna, säger BCD Travels Nordenchef Thomas Lundberg.
Konkurrensen mellan affärsresebyråerna i Danmark är extremt tuff med tre jämnstora spelare som krigar om förstaplatsen. Enligt rapporten Dansk Brancheanalyse var BCD Travel störst med 1 495 miljoner DKK i omsättning knappt före Via Travel och Carlson Wagonlit 2008.
Amex var bara hälften så stora, men närmar sig topptrion genom AP Möllerkontot. Vad TN erfar har AP Möller uppgett i samband med resebyråförhandlingarna att det är värt 400 miljoner kronor. Källor inom BCD menar dock att det i praktiken är mindre, drygt 250 miljoner.
– Det är inte säkert att det blir en kassako för Amex. AP Möller är kända för att vara snåla och kan utnyttja sin storlek i förhandlingarna, precis som Volvo och Ericsson gör i Sverige, säger en resebyråchef som känner den danska marknaden.
De senaste tio åren har American Express i Danmark gjort en sammanlagt förlust på 53 miljoner.
Även om BCD vunnit andra stora nordiska konton innebär förlusten av AP Möller-kontot uppsägningar i Danmark.
– Men vi har tagit kontakt med Amex och erbjudit dem att ta över medarbetare som vi inte kan behålla, för de måste ju nyanställa kraftigt, säger Thomas Lundberg.
De danska affärsresebyråerna går igenom ett stålbad precis som de svenska. Enligt siffror som Dansk Brancheanalyse tagit del av och sammanställt rasade de sex största affärsresebyråernas flygförsäljning (BSP) med i snitt 23 procent under första halvåret 2009. Största procentuella tappet uppvisade Amex och HRG Nordic (se tabell). Däremot blev 2008 ett med danska mått mätt bra år för affärsresebyråerna. Via Travel gjorde 16 miljoner i vinst och BCD Travel 13 miljoner. I CWT:s 30-miljonersresultat utgjorde dock 24 miljoner återbetalad moms.
– Vinstmarginalen för alla affärsresebyråer var 1,2 procent, vilket visar hur tuff branschen är och ändå var detta den högsta marginalen på tio år. I år blir det mycket värre, säger Ole Egholm på Dansk Brancheanalyse.
American Express har valt att inte kommentera uppgifterna.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.