Konflikten har pågått sedan flygbolaget introducerade ett nytt sätt att sälja sina biljetter, AA Direct Connect. Orbitz och American har slagits om saken i rättssal och flygbolaget har nu fått rätt att strypa Orbitz tillgång till biljetter, skriver Travelmole.
Därmed måste resebyråer och GDS:er använda flygbolagets egen lösning för att sköta alla transaktioner med American Airlines. Flygbolaget får avsevärt lägre distributionskostnader, medan mellanhänder som Sabre, Worldspan och Galileo står helt utanför försäljningen.
GDS:erna och webbresebyråerna menar att detta kommer att göra det svårare för resenärerna att jämföra biljettpriser på nätet.
Orbitz planerar att ta saken vidare.
Därmed måste resebyråer och GDS:er använda flygbolagets egen lösning för att sköta alla transaktioner med American Airlines. Flygbolaget får avsevärt lägre distributionskostnader, medan mellanhänder som Sabre, Worldspan och Galileo står helt utanför försäljningen.
GDS:erna och webbresebyråerna menar att detta kommer att göra det svårare för resenärerna att jämföra biljettpriser på nätet.
Orbitz planerar att ta saken vidare.