Det nya avtalet träder i kraft 1 mars 2010 och innebär att resebyråer får full tillgång till alla Lufthansas och dotterbolaget Swiss flygpriser utan att behöva betala några extra bokningsavgifter. Hur mycket lägre GDS-avgifter som flygbolagen betalar till Amadeus avslöjas inte.
– Den här överenskommelsen skapar en viktig balans mellan att ge distributionseffektivitet för Lufthansa på ett kostnadseffektivt sätt samtidigt som det maximerar våra volymer genom att tillgång till vårt innehåll säkras genom Amadeus, säger Thierry Antinori, försäljnings- och marknadsdirektör i Lufthansa enligt en pressrelease.
Konflikten mellan Lufthansa och Amadeus har pågått sedan hösten 2008, då parterna inte kunde enas om kostnadsnivån för ett nytt GDS-avtal. Det ledde till att alla Amadeusanslutna resebyråer i Tyskland, bland annat alla större affärsresebyråer, tvingades ta ut en extra avgift av sina kunder på 4,90 euro per bokad sträcka för alla Lufthansabiljetter under 2009. Det har varit många hårda ord mellan parterna, samtidigt som frustrationen varit stor hos resebyråerna.
– Vi är mycket glada över överenskommelsen som bringar bekvämlighet, stabilitet och effektivitet för många tusen resebyråer över hela världen, säger Philippe Chérèque, Executive vice president, Commercial, Amadeus.
Lufthansa har sedan tidigare avtal med de övriga GDS-bolagen Travelport och Sabre. Travelport och Lufthansa har ett treårsavtal. Sabre har ett fyrårigt avtal, som innebär att tyska Sabreanslutna resebyråer måste betala 1 euro per biljettsträcka när de bokar Lufthansa, ett så kallat opt-in-avtal.
– Den här överenskommelsen skapar en viktig balans mellan att ge distributionseffektivitet för Lufthansa på ett kostnadseffektivt sätt samtidigt som det maximerar våra volymer genom att tillgång till vårt innehåll säkras genom Amadeus, säger Thierry Antinori, försäljnings- och marknadsdirektör i Lufthansa enligt en pressrelease.
Konflikten mellan Lufthansa och Amadeus har pågått sedan hösten 2008, då parterna inte kunde enas om kostnadsnivån för ett nytt GDS-avtal. Det ledde till att alla Amadeusanslutna resebyråer i Tyskland, bland annat alla större affärsresebyråer, tvingades ta ut en extra avgift av sina kunder på 4,90 euro per bokad sträcka för alla Lufthansabiljetter under 2009. Det har varit många hårda ord mellan parterna, samtidigt som frustrationen varit stor hos resebyråerna.
– Vi är mycket glada över överenskommelsen som bringar bekvämlighet, stabilitet och effektivitet för många tusen resebyråer över hela världen, säger Philippe Chérèque, Executive vice president, Commercial, Amadeus.
Lufthansa har sedan tidigare avtal med de övriga GDS-bolagen Travelport och Sabre. Travelport och Lufthansa har ett treårsavtal. Sabre har ett fyrårigt avtal, som innebär att tyska Sabreanslutna resebyråer måste betala 1 euro per biljettsträcka när de bokar Lufthansa, ett så kallat opt-in-avtal.