Nu i februari och mars rullar Amadeus ut en ny produkt mot resebyråer på framför allt privatmarknaden i Sverige och Europa. Det är en virtuell plånbok som innehåller tre olika virtuella kort: Ett Mastercard prepaid, där resebyrån betalat in till ett konto i förväg, ett Visa debetkort och ett kreditkort.
– Det som är schyst med det här är att det är integrerat i vårt bokningsflöde och de applikationer som resebyråerna redan använder. Det betyder exempelvis att om man ska göra avstämningar eller kontroller så finns allt på samma ställe och inte i olika system, säger Jesper Söderström, vd Amadeus Scandinavia.
De olika korten har olika egenskaper. Med ett kan resebyrån slippa eventuella kreditkortsavgifter från olika leverantörer. Med ett annat får resebyrån återbäring på den betalade summan. Det gör att resebyråer kan välja vilket kort man ska använda i olika situationer, och kan genom det optimera sitt kassaflöde.
– Många av våra lösningar är kostnads- och processbesparande, men den här kan maximera intäkter och minimera kostnader per transaktion. Så den fyller lite av ett hål där resebyråerna har problem i dag. Jag hoppas att det kommer vara lite av en kioskvältare faktiskt, säger Jesper Söderström.
Virtuella kort är ingen nyhet, men Amadeus lyfter fram integrationen med bokningsflödet.
– Det är unikt, och vad vi vet är vi också unika med tre olika kort i den virtuella plånboken, så att man kan välja från transaktion till transaktion vad som är bäst vid varje tillfälle.
En annan fördel med virtuella kort är att korten är unika för varje betalningstillfälle. Kortet motsvarar ungefär en traditionell korttransaktion, sedan är kortet förbrukat. Det minskar risken för kortbedrägerier.
Resebyråer i Frankrike och Spanien har börjat använda den virtuella plånboken. För att kunna lanseras i Skandinavien krävs att den finns i lokal valuta och inte i euro. Det kommer de närmaste veckorna, enligt Ulla Persson, försäljningschef i Skandinavien.
Kostar det något för resebyråerna att använda den virtuella plånboken?
– Det blir en vinst för resebyråerna, de kommer att öka sina intäkter, säger Ulla Persson.
Men betalar man er för att kunna använda tjänsten?
– Nej, egentligen inte, man betalar inte till oss.
Så det är en gratistjänst?
– Vi vill inte diskutera hur den kommersiella modellen ser ut, den är rätt komplex. Men man kan säga att de inte betalar till oss för att plussidan för resebyrån är större.
Efter att Ulla Persson fått läsa sina citat återkommer hon via mejl:
”Det tillkommer en viss hanteringskostnad gentemot kreditkortsbolagen, men ingen kostnad till Amadeus.”
En kommentar