Det var den 1 december i fjol som BCD Travel köpte majoriteten av aktierna i Ticket Biz av Per G. Braathens investmentbolag Braganza. Nu knappt fyra månader senare är det klart med en ny organisation
De bägge bolagen och varumärkena kommer att ledas av Thomas Ådén, tidigare vd för Ticket Biz, som nu blir Nordenchef med titeln vice president Nordics.
– Nu är tidpunkten kommen till att bygga en ny nordisk stark struktur, genom en ny nordisk ledningsgrupp för BCD Travel och Ticket Biz. Det innebär en tydlig och stark kommersiell prägel och operativ struktur per land. Till mig kommer de kommersiellt ansvariga i respektive land rapportera, samt även den operativa verksamheten, säger Thomas Ådén till Travel News.
Den nya ledningsgruppen består av:
- Joakim Krumlinde, kommersiell chef Sverige, tidigare Ticket Biz
- Anders Lau Nielsen, kommersiell chef Danmark, tidigare BCD Travel
- Nina Ruokonen, kommersiell chef Finland, tidigare BCD Travel
- Bernt Roger Eliassen, kommersiell och operativ chef Norge, tidigare Ticket Biz
- Ingrid Jackson, operativ chef Norden, tidigare Ticket Biz
- Stefan Tarp, director strategic account management Norden, tidigare BCD Travel
Joakim Krumlinde, Anders Lau Nielsen och Nina Ruokonen hade olika ledande kommersiella roller i de båda företagen, men går nu in i nya nationella kommersiella chefsroller. Bernt Roger Eliassen hade både en operativ chefsroll och en kommersiell roll i Ticket Biz.
– Vi fortsätter med den kombinationen till följd av att vi har en något mindre marknad för närvarande i Norge och här behöver vi även på det nationella planet hålla ihop de delarna, säger Thomas Ådén.
Ingrid Jackson har varit operativ chef för Ticket Biz i Sverige och Norge.
Stefan Tarp får ansvar för de globala företag som har huvudkontor i Norden. Han hade den rollen tidigare, men ingår nu som en del i den Nordiska ledningsgruppen, säger Thomas Ådén.
Samtidigt har ett antal personer lämnar de bägge företagen de senaste veckorna.
– Det har varit en process som vi, med respekt för de inblandade, har arbetet igenom så fort som möjligt. Det är ett tiotal ledande befattningshavare.
Tre av dem som har lämnat är Per Markussen, som varit kommersiell chef för BCD Travel i Danmark, Jerker Elming, nordisk försäljningschef på BCD Travel, och Zoran Milosavljevic, director account management BCD Travel för Norge och Sverige.
Thomas Ådén vill inte kommentera närmare de personer som har lämnat.
– Det här är en förändring från att vi går att ha varit uppdelade strikt kommersiellt respektive operativt till att vara en enhetlig organisation för Norden, där det kommersiella och operativa ansvaret följs åt – både i Norden och nationellt. Det är den nya organisationens styrka.
De bägge varumärkena BCD Travel och Ticket Biz blir kvar och kommer att användas parallellt.
– Det beror på vilken kundddialog vi har haft tidigare, och bland nya kunder möter vi med det varumärke som är starkast inom det segment kunden befinner sig.
Tillsammans kommer BCD Travel och Ticket Biz ha en bruttoomsättning på cirka 480 miljoner euro, knappt 4,4 miljarder kronor. Thomas Ådén bedömer att det ger en marknadsandel på cirka 11 procent i Norden.