Annons:

2019 tar robotarna över resebranschen

AI, smarta städer, kontantfritt, rymden och ännu mer individuella tjänster. Affärsresebyrån BCD har hittat fem trender som resebranschen bör ha koll på nästa år.

AI

Användningen av artificiell intelligens (AI) i affärsresor fortsätter att öka – alltifrån chattboten som används i flygbolagens webbsupport till röstassistenten som gör att vi kan beställa snacks på hotell när som helst på dygnet. Fler och fler leverantörer experimenterar med robottekniken, och så småningom kommer interaktioner med fysiska robotar att bli standard. Under 2019 kommer affärsresenärer sannolikt att möta en robot på flygplatsen, som hjälper dem att parkera bilen eller att hitta till gaten. På Tokyos Haneda Airport kommer resenärer, inom en snar framtid, få hjälp av robotar. 

Smart städer

Inte bara flygplatserna blir smartare, även städerna kommer att bli mer intelligenta framöver. År 2050 förvänts den urbana populationen har fördubblats till över 6.3 billioner människor, något som innebär att städerna behöver bli smartare. Tillämpningar för AI och Internet of Things, (IoT) kommer också att spela en viktig roll i trafikstyrningen, med responsiva trafiksignaler som anpassar sig till trafikvolymen i realtid. Resultatet? Färre trafikstockningar, minskade föroreningar och mindre frustration för affärsresenärerna.

Kontantfritt

Kontantfria samhällen kommer att bli allt vanligare. I Stockholm har vi länge kunnat resa kontantfritt men nu har andra storstäder som London, New York och Boston hakat på trenden med kontantfria resor. Enligt world payment report toppar Sverige listan på världens mest kontantfria länder, tätt följt av Finland och Danmark. Har man däremot tänkt att besöka Italien, Grekland eller Kina bör man ha kontanter med sig.  

Lyxhotel i rymden

Har du sett allt? Då kanske en resa till rymden är nästa resmål? Startupbolaget Orion Span planerar att öppna världens först lyxhotell i rymden. Här kan upp till sex personer tillbringa 12 dagar på hotellet som passerar jorden var 90 minut. Men resan kommer inte gratis, 6,4 miljoner kr natten får man betala för ett hotellrum som har jorden som utsikt. Orion Span planerar att ta emot sina första gäster 2022. 

Personaliserade upplevelser

Under 2019 kommer resenärens identitet att spela en mycket större roll i resetjänsterna och i resenärens tillfredsställelse. Enligt Forresters undersökning Age of the Consumer förväntar sig 72 procent av konsumenterna att företagen ska förstå deras personliga förväntningar. 

Affärsresenärer förväntar sig samma personliga, enkla och sömlösa upplevelse som de får från konsumentvarumärken och de är villiga att dela med sig av information för enkelhetens och servicens skull. Leverantörerna kommer i allt större utsträckning att samla in relevanta uppgifter om resenärens varumärkespreferenser, bokningsbeteende och resmönster och sammankoppla denna information med företagets resepolicy för att kunna påverka beslut avseende reseutgifter och ge en förbättrad service.

–BCD:s senaste forskning visar att affärsresenärer tycker att deras företag brister i att tillgodose deras behov under resor. Att skapa personaliserade upplevelser för resenärer bidrar till glada och välmående affärsresenärer. Smarta företag samarbetar med sina resebyråer för att få fram lyckokvoter så att de kan mäta sina resenärers tillfredsställelse och hålla resetillfredsställelsen på topp. Det kan vara så enkelt som att ge dem platsuppgraderingar på långdistansflygningar, säger Miriam Moscovici, chef för forskning och innovation på BCD Travel i ett pressmeddelande.

Kommentarer är stängda.