Annons:

Svenskt affärsresande mot ny rekordnivå – men hotas av kaos

SAS och SJ inför just nu nya biljettsystem. Men det saknas en strategisk plan och samsyn mellan aktörerna, hävdar Sveriges Affärsreseförening (SBTA) i ett pressmeddelande. Det gör att kaos just nu råder på en marknad som omsätter 140 miljarder i Sverige. Värst drabbade är affärsresebyråerna som rundas av leverantörerna. 

“Att affärsresebranschen så fatalt misslyckats med att hantera utvecklingen efter pandemin är skrämmande och skadligt för vårt näringsliv”

Svenskt affärsresande går mot nya rekord och förväntas under 2024 överstiga 140 miljarder kronor. Detta är betydligt mer än omsättningen för affärsresandet i Sverige 2019. Tillsammans med de andra nordiska länderna etablerar sig nu Norden på Global Business Travel Associations topp 10-lista över länder och regioner som spenderar mest på affärsresande, skriver SBTA i ett pressmeddelande.

Flygbolag och tågoperatörer ställer om sina distributionskanaler. Inom flygbranschen implementeras ”New Distribution Capability” (NDC), och för Sveriges största tågoperatör SJ introduceras ”S3 Passenger”, en ny bokningsplattform anpassad för europeisk standard för framtida ökat tågresande och biljettförsäljning. 

– Att vi ser en gigantisk teknologi satsning just nu är intressant och väntat, men trots det har det skapat ett ramaskri inom affärsresebranschen och i slutändan är det företagen. Travel Managers och affärsresenärerna får betala det högsta priset, skriver Fredrik Hermelin, General Manager, SBTA i ett pressmeddelande.

Trots framsteg och innovation inom branschen har kommunikationen mellan leverantörer, traditionella distributionskanaler, affärsresebyråer och företagen varit nästintill obefintlig. Just nu råder ett mindre kaos på affärsresemarknaden, och inköpare och Travel Managers slits mellan sina etablerade bokningsprocesser, reseleverantörerna och kraven från sina resenärer. 

– Att affärsresebranschen så fatalt misslyckats med att hantera utvecklingen efter pandemin är skrämmande och skadligt för vårt näringsliv, skriver Fredrik Hermelin, General Manager, SBTA i ett pressmeddelande.

Det saknas en strategisk plan eller samsyn mellan de primära aktörerna. 

– Vi riskerar att fullständigt tappa kontrollen när varje tjänst som erbjuds får sin egen standard. Den sammanförande mellanhanden, det vill säga affärsresebyrån, riskerar på sikt att förlora sitt huvudsyfte, skriver Fredrik Hermelin, General Manager, SBTA i ett pressmeddelande.  

I Sverige är det främst SAS och SJ som just nu rullar ut nya boknings- och distributionskanaler som utmanar företagens etablerade bokningsprocesser. Affärsresebyråerna har kommit olika långt i att kunna erbjuda tillgång till alla typer av biljetter, lägsta priser och regelverk på ett sätt som också inkluderar helheten som ombokning, statistik, profilhantering riskhantering och tryggt resande för anställda. Tjänster som de enskilda leverantörerna inte erbjuder. Upphandlade krav från till exempel offentlig sektor är längre inte tillgängliga via affärsresebyråerna.

“Varför ska jag ha en affärsresebyrå, när fler och fler tjänster och produkter säljs direkt från leverantör till mina resenärer, till ett lägre pris?”, berättar en medlem i SBTA Global Network.

Det är tydligt att i skiftet där reseleverantörerna, exempelvis SAS, får lägre kostnader för att distribuera sina tjänster till resenärerna, resulterar i ökade kostnader för resenären, företagen och myndigheter. Företag som vill behålla kontrollen över sina resekostnader  via en affärsresebyråpartner straffas eftersom man inte har tillgång till de lägsta priserna på biljetterna och tjänsterna.

För SJ, som investerar stort i sin nya plattform för biljettbokning, har dialogen med företagen som köper deras tjänster via resebyråer blivit helt förbisedd. Resebyråerna blir sist på bollen att erbjuda bokning av tågbiljetter, medan resenärer som bokar direkt via SJs hemsida får tillgång till ett större serviceutbud än via resebyrån. Viktiga tjänster för företagen, såsom att kunna välja plats ombord eller erhålla SMS-biljett, försvinner.

Sveriges Affärsreseförening, SBTA söker bättre kommunikation och branschstandard. När vi som branschorganisation försöker skapa en tydlighet i den pågående utrullningen av nya distributionskanaler har vi i stort sett blivit angripna från alla håll. Flygbolagen menar att man diskuterat i 12 år och att alla visste vad som skulle komma under 2022-2024. 

Resebyråerna är fortfarande i återhämtning från pandemin och har inte alla den finansiella styrkan eller kompetens att ställa om så snart flygbolagen sagt sig vara redo. Många affärsresebyråer är globala internationella företag som ägs av aktieägare, där måste investeringar prioriteras till de länder som har störst möjlighet till snabb avkastning. Alltså inte Sverige. 

– Betallösningarna hålls ihop via resebyråerna och resenärerna riskerar inte bedrägeri på sina kort såsom riskeras när de skall användas enskilt i alla möjliga kanaler, säger Andreas Brase, Travel Clearing i ett pressmeddelande. 

Företag som tillsammans köper affärsresor för 140 miljarder kronor varje år har ofta en resepolicy som inkluderar bokningsprocess via digitala bokningsverktyg eller personlig service, oftast via en affärsresebyrå.

Resebyrån ser till att rätt produkt erbjuds till rätt resenär. Företagen har lagstiftad omsorgsplikt (”Duty of Care”), risk- och säkerhetssystem för att hantera incidenter under resan. All data från alla transaktioner registreras, och från och med 2024 är det krav att redovisa CO2-utsläpp på EU-nivå. Alla transaktioner för dessa hundratusentals affärsresenärer styrs via profiler, betalningslösningar och godkännandeprocesser, vilket fram till nu har varit ett välsmort maskineri som Travel Managers och inköpare kunnat hantera och styra i samarbete med sin affärsresebyrå.

En kommentar

  1. thomas larsson: Please ndc är en 10 år gammalt, ingen ny innovation