Unlimited verkar inom både B2B och B2C, med tio rese- och eventbolag under en börnoterad paraplyorganisation. Dotterbolagen omsätter mellan 25 och 150 miljoner kronor och täcker allt från affärsresor och skidresor till event och långdistansresor.
Blum tog över som vd efter pandemin och valde att satsa på kompetensutveckling och interna utbildningar.
– Det är det arbetet som nu börjar ge resultat. Vi verkar i premiumsegmentet med en äldre kundgrupp – de har både pengar och tid att resa. Våra resenärer har en stabil ekonomi, säger Charlotte Blum.

Ökad efterfrågan på event och resor
Eventverksamheten går också starkt. Företag investerar nu mer i stora evenemang för sina anställda. Jätten Liwlig, en sammanslagning av Eventyr och PS Occasion, omsätter över en miljard kronor, men Creative Meetings, Unlimiteds eventbolag, satsar på en mer personlig nisch och omsätter knappt 200 miljoner kronor.
– När större aktörer växer, finns det utrymme för mindre, mer personliga bolag, säger Charlotte Blum.
Även gruppresebolaget Världens Resor rapporterar ett starkt år.

Strategi: Förvärv och AI-drivna processer
Unlimiteds affärsidé är att köpa upp nischade reseaktörer och effektivisera deras processer. Många av dessa bolag drivs av eldsjälar med fokus på kundupplevelsen snarare än ekonomiuppföljning och marknadsföring.
– Vi arbetar numera allt mer med AI för att säkerställa effektiva processer, men vi har fortfarande mer att lära och utveckla, säger Charlotte Blum.
På uppköpssidan konkurrerar Unlimited med Intoit och Magic Carpet, där Intoit låter grundarna behålla minoritetsägande med målet att tiodubbla omsättningen innan bolagen säljs vidare.
– Vi har en annan strategi än Intoit. Vi är långsiktiga ägare och är i dag inte intresserade av att sälja våra bolag, säger Charlotte Blum.
Unlimiteds senaste förvärv är Sydamerikaexperten, som omsätter 25 miljoner kronor. Där äger grundarna fortfarande 30 procent, men det kan förändras framöver.

Rekordår – och starkt bokningsläge inför 2025
2024 var ett rekordår för Unlimited, men bokningsläget inför 2025 ser ännu bättre ut.
– Nästa jul har lika många röda dagar som den förra, vilket brukar gynna långresor. Vi tror på fortsatt tillväxt, säger Charlotte Blum.
Fakta: Unlimited Travel Groups rekordresultat 2024
Omsättning: 847,3 MSEK (+15,5 procent)
EBITA: 34,1 MSEK (+76,7 procent)
Bruttomarginal: 21,5 procent (20,8 procent 2023)
Resultat per aktie: 1,97 SEK (1,11 SEK)
Utdelning: Styrelsen föreslår 0,40 SEK per aktie (0,35 SEK)
Bokningsläge 2025:
Privatresor: +12,7 procent
Företagsresor: -4,5 procent
Unlimited ser fortsatt stabil tillväxt och planerar expansion genom både organiska initiativ och nya förvärv.