TUI Sverige omsatte 11 miljarder kronor under det brutna räkenskapsåret som slutade 30 september. Mycket pengar, men bara 5 procent av den tyska jättekoncernens omsättning på 225 miljarder kronor.
I det tyska koncernbokslutet för TUI Group är resultatet (ebit) 11 miljarder kronor, lika mycket som hela den svenska försäljningen. På koncernens sista rad står drygt fem miljarder kronor.
En tiondel av nettovinsten, 500 miljoner kronor, går som koncernbidrag till TUI Sverige för att täcka förlusten på 406 miljoner. Men TUI har centraliserat de nordiska inköpen, it, hr, finansförvaltning och reklam till det svenska bolaget för att hitta stordriftsfördelar.
Hur mycket TUI säljer i de övriga nordiska länderna redovisas inte separat. Däremot redovisar TUI Sverige att 50 procent av bolagets försäljningsintäkter avser försäljning till andra företag inom koncernen. Och i TUI Groups årsredovisning klumpas Norden ihop med Storbritannien till Region Nord. Det går därför inte att bakvägen räkna ut hur det går i just Sverige.
Kanske spelar de nationella siffrorna allt mindre roll när resemarknaden blir alltmer dynamisk och gränsöverskridande. TUI är enormt stora på kryssningar, men ingen vet hur många svenskar som bokar på den tyska sajten och fixar eget flyg till Medelhavet.
TUI Sverige säljer 88 procent av resorna i digitala kanaler. Företaget satsar på kombiförsäljning av reguljärflyg och hotell, inte minst inom cityresor och skidresor. Företaget säljer också enbart hotell, även i Norden. Gränserna mot klassiska paketresor luckras upp alltmer.
Det har blivit dyrare att resa med TUI, men också dyrare för TUI Sverige som betalar flyg och hotell i euro och dollar, men får betalt med allt svagare kronor. Att valutasäkra sig är inte gratis.
Ett annat problem för resebranschen är värmeböljorna kring Medelhavet. 40 grader i skuggan i Grekland eller Turkiet är knappast avkopplande, men TUI ser en uppsida i möjligheten att förlänga säsongen ända in i oktober och november.
TUI och Ving är jättarna på den svenska resemarknaden. En jämförelse är svår att göra eftersom vi inte har TUI:s nordiska siffror. Men en rimlig skattning är att Ving ligger steget före med ett par miljarder mer i försäljning och några hundra tusen fler årliga resenärer. Ving gör ett positivt rörelseresultat (ebita), men ingen av dem är någon guldgruva.