”Vi gör inte som linjebolagen, bara ställer in när problem uppstår, utan vi tar hand om våra gäster och ser till att de får sin resa”
Vingkoncernen, som också omfattar Spies, Tjäreborg, Globetrotter, flygbolaget Sunclass Airlines och elva egna hotell, ökade i det brutna räkenskapsåret till 1 oktober 2023 sin omsättning med 43 procent till 15 miljarder kronor.
– Vi har kommit ur covidsvackan, konstaterar NLTG:s CFO Per Knudsen. Men fjolåret innebar också stora kostnadsökningar i form av dyrare flygbränsle, inflation och en svag krona. Hotellen har också höjt sina priser på grund av ökad efterfrågan, inte minst från Storbritannien.
Därför blev det förlust för fjärde året sedan Petter Stordalens Strawberry och riskkapitalbolagen Altor och TDR köpte koncernen av krisande Thomas Cook. Resultatet efter finansnetto blev minus 444 miljoner kronor, aningen sämre än året innan. Rörelseresultatet (ebita) blev 105 miljoner kronor.
– Om det inte varit problem för flyget hade rörelseresultatet blivit nästan 350 miljoner, säger Per Knudsen. Vi hade stora extraordinära kostnader för att en A330 stod på backen och för att Airbus inte kunde leverera ett beställt flygplan i tid.
Så när en ny Airbus inte levererades och en annan blev stående på marken i tio månader tvingades NLTG hyra in kapacitet från en marknad där konkurrens och priser pressats upp.
– Det handlade ju om redan sålda resor, säger CFO. Vi gör inte som linjebolagen, bara ställer in när problem uppstår, utan vi tar hand om våra gäster och ser till att de får sin resa. Det enda positiva är väl att det handlade om en engångskostnad.
”Vi vill komma tillbaka till vår historiskt höga lönsamhet och med 1,3 miljoner kunder om året tror vi att vi kan göra det”
Inför sommaren har Sunclass Airlines åtta A321 och tre A330 samt ett reservflygplan.
– Fyra av dem är nya och bränslesnåla. Vi investerar i ny flygplansflotta för att bli marknadsledande när det gäller CO2-minskning.
Men varför ha ett eget flygbolag om det krånglar och kostar?
– Sömlöst resande uppskattas av våra kunder. För oss är det viktigt att kontrollera hela reseupplevelsen från bokning via flyget till hotellen. Vi kan agera snabbt om något går fel och det är flexibelt för kunderna. Nu har vi även börjat erbjuda privat transfer med taxi för dem som inte vill åka med bussen.
Varför har ni köpt tillbaka två av era grekiska hotell?
– De såldes när förre ägaren Thomas Cook var i kris. Men vi vill ha full kontroll över hotellverksamheten och kunna fortsätta investera i dem.
Och samtidigt dubblade ni era lån när räntan är hög?
– Ja, vår nettoskuld ligger på 1,1 miljarder och det är i huvudsak fastighetslån. Samtidigt amorterade vi 400 miljoner av våra covidlån, mest i Norge och Danmark.
Hur har krigen i Ukraina och Gaza drabbat verksamheten?
– Ukrainakriget har gjort att Thailandsresorna kostar mer i form av högre bränslekostnader eftersom vi måste flyga utanför Ryssland. Gaza gav en nedgång till Egypten, men den är nu åter på en bra nivå.
Men på sista raden står att ni inte tjänar några pengar?
– Vi vill komma tillbaka till vår historiskt höga lönsamhet och med 1,3 miljoner kunder om året tror vi att vi kan göra det.
Hur ska det gå till?
– Dels tror vi att kunderna vill betala några kronor extra för trygghet och bra service. Dels genom ständig kostnadskontroll, bland annat ska vi optimera arbetssättet i flygbolaget och i kundservicen.
Hur då?
– Vi satsar mycket på IT och AI. Det ökar kostnaderna kortsiktigt, men betalar sig på sikt. Men när det gäller kundservicen vill jag säga att det är viktigt att kunderna alltid kan få tag i oss och kunna prata med oss.
Men återigen, när ska ägarna få utdelning på sina miljarder?
– De har inget krav på att få snabb utdelning, snarare har de uppmuntrat oss att återinvestera eventuella vinster. Petter Stordalen har ju sagt att han gärna äger oss i evighet.
Jo, men två riskkapitalister sitter med majoriteten?
– De har lång investeringshorisont. Men givetvis ska de få igen sina pengar, antingen genom utdelning eller vid en försäljning.