VÄRLDEN GILLAR WTM
Medan TUR och andra regionala resemässor går kräftgång vill världen fortfarande komma till WTM. I år visade mässan på plussiffror på det mesta. Mer än 50 000 deltog i mässan under de fyra dagarna, en ökning med 5 procent. Branschbesökarna ökade med 5 procent, internationella medier med 4 procent – men än viktigare: seniora inköpare ökade med 8 procent och det gjordes affärer värda mer än 2 miljarder pund. WTM:s satsning på Travel Technology genomsyrade det omfattande seminarieprogrammet, men även en ökad satsning på lyxsegmentet genom ett nytt samarbete med lyxmässan ILTM i Cannes. I London är det turistländerna utanför Europa som slår på stort: Indien, Syd- och Mellan-amerika och Mellanöstern. I Europahallen stod Kanarieöarna för den största närvaron. Däremot lyser de stora hotellkedjorna och europeiska flygbolagen med sin frånvaro (eller har små montrar), samma trend som syns exempelvis på TUR. Sverige hade som vanligt en i sammanhanget liten monter för sina 22 utställare, där det mest uppseendeväckande var att Icehotel var med. Men Sverige var mer representerat än Danmark – de hade ingen monter alls.
EMIRATERNA VISAR MUSKLER
De aggressivt satsande länderna på Arabiska halvön räds inte skryt. Dubai, Abu Dhabi, Qatar – kraftigt uppbackade av sina nationella flygbolag Emirates, Etihad och Qatar Airways – hade enormt påkostade montrar. Budskapet överallt i Dubais monter var World Expo 2020. Den som inte brydde sig om att läsa det finstilta kunde lätt förledas att tro att Dubai redan är klar för detta megaevent. Sanningen är att Dubai ”bara” var en av kandidaterna, beskedet kom en månad senare. Storbritannien är också en nyckelmarknad för de storsatsande emiratflygbolagen. Exempelvis Emirates flyger 16 gånger per dag från Storbritannien, från fem brittiska städer. Jordanien – fortfarande en oas i det politiskt turbulenta Mellanöstern – storsatsade också, liksom årets ”olycksfågel” Egypten. Trots att turistströmmarna sinat till Egypten efter sommarens politiska våldsamheter är behovet att visa upp sig och övertyga alla sin utländska partners att landet är ”open for business”.
PANKS – BARNLÖSA FASTRAR RESER MED FAVORITBARN
WTM Global Trend Report bjuder alltid på nya trender, möjligen ibland lite konstruerade. Panks står för Professional Aunt, No Kids, och pekas ut som en intressant och växande målgrupp. Det handlar om kvinnor över 18 år som inte har egna barn, men en nära relation till vänners eller släktingars barn. 42,6 procent av alla kvinnor i USA i åldern 15-44 år är barnlösa, till följd av att kvinnor skjuter upp barnafödande eller väljer att inte skaffa barn alls. Research av Savvy Auntie, en webbcommunity för fastrar/mostrar och gudmödrar uppskattar att det finns 23 miljoner panks i USA som spenderar 9 miljarder dollar per år på barn – och resor är ett utmärkt sätt att skapa starka band mellan dessa kvinnor och barnen i deras liv. Analytikerna på Euromonitor, som står bakom WTM:s trendrapport, menar att det är viktigt att reseföretagen när de skapar produkter med tillhörande marknadsföring, som ofta vänder sig till kvinnor, väger in panks och även andra icke-traditionella familjetyper. I USA är favoritresmålen för panks och deras medresande barn Disneyresorter, Hawaii och Europa, framför allt Storbritannien.
P2P-HETT I EUROPA
Peer to peer-resandet växer kraftigt i Europa. Den tuffa europeiska konjunkturen där resenärer aktivt letar billiga resor i kombination med online- och sociala medieutvecklingen gör exempelvis att uthyrningen av privat boende ökar mycket kraftigt i Spanien. Från 2012–2017 spås denna ökning bli närmare 18 procent.
Uthyrningssajter som förmedlar hus och lägenheter, exempelvis Airbnb, House Trip och Homeaway, är på frammarsch. I dagsläget utgör semesteruthyrningssajterna endast ett litet hot mot hotellindustrin, men hotellen behöver hålla ett öga på hur den här resekategorin utvecklas inom de närmaste åren, menar analytikerna på Euromonitor. Även tjänster där folk hyr ut sina egna bilar växer i Europa.
I augusti hade bildelarsajten Blablacar.com mer än 3 miljoner medlemmar i tio europeiska länder med 600 000 medlemmar som reser varje månad. Expediaägda Tripadvisor har också tagit sig an konceptet genom att förvärva företaget Flipkey och Avis köpte Zipcar för 500 miljoner dollar tidigare i år.
BIG DATAS VÄLSIGNELSE OCH FÖRBANNELSE
Hur ska onlineresebyråer och andra reseföretag på nätet bli pålitliga, digitala resesäljare som kan rekommendera den perfekta resan för sina kunder?
Det var det hetaste temat under WTM:s seminarier om reseteknologi. Svaret är lika enkelt som svårt: genom att använda de stora informationsmängder som reseföretagen sitter på om sina kunder och omvandla det till skräddarsydda erbjudanden. För en allt tydligare trend bland de internetvana resenärerna är att de inte orkar välja. Expedias europeiske marknadsdirektör Andrew Warner tog som exempel att för en resa mellan Los Angeles och New York med flyg och hotell finns det 16 miljarder valmöjligheter. Han avslöjade att företaget börjat bygga en så kallad travel graph, där man använder sig av vissa element av den stora informationsmängden som man har om varje resenär, som sedan används av bokningsmotorn för att hitta de mest relevanta reseföreslagen. Att göra reseplaneringen mer dynamisk och något som uppdateras under hela resan med användbar information, (med allt från kötid vid säkerhetskontroller till tips på aktiviteter utifrån det dagsaktuella vädret på resmålet) är viktiga utvecklingsprojekt på Expedia.