Annons:

Vueling ingen spansk fluga

Namnet är hopplöst att uttala. Men spanska flygbolaget Vue-ling växer snabbt i Europa och satsar hårt på Skandinavien. TN besökte huvudkontoret i Barcelona och fick en lektion i hur man driver flygbolag framgångsrikt ”the Vueling way”.

Hur var flygningen hit?
Det är det första han säger, Vuelings kommersielle chef Julio Rodriguez, när han med ett stort leende möter Travel News på Vuelings huvudkontor, ett stenkast från Barcelonas flygplats El Prat. Men leendet slocknar när han hör svaret.
– Äh, hmm.  Vi flög faktiskt inte med Vueling ner.  Vi flög med Norwegian.
Julio Rodriguez tittar ingående på oss medan han leder oss genom kontorslandskapet där det är trångt mellan skrivborden.
– Men varför inte?
Det känns som om han nästan tar det som en personlig förolämpning. Vi förklarar att prismässigt var det ingen skillnad, men Norwegians tidtabell passade oss bättre. Och att det är smidigt med gratis wi-fi ombord när man vill fixa de sista jobbmejlen och surfa fram turistinformationen om Barcelona som vi inte hann före avresan.
Då ler han igen. Stort.
– I slutet på året introducerar vi också wi-fi ombord. Den blir gratis för kunderna och kostar inte Vueling någonting. Vi har slutit avtal med en partner som tar alla kostnader. De får även betala för den extra bränsleförbrukningen som uppstår på grund av wi-fi-utrustningen. Samma sak har vi gjort med vår partner som levererar tidningar till våra resenärer.

Detta är det första, men inte sista, exemplet under intervjun på Vuelings extrema kostnadsmedvetenhet och nytänkande som genomsyrar hela flygbolaget. Endast Ryanair har lägre operativa kostnader än Vueling bland Europas flygbolag, vilket är en förklaring till att Vueling går med vinst, trots att de verkar mitt i eurokrisens Spanien. Julio Rodriguez, som rekryterades av Vuelings karismatiske och entreprenörsdrivne vd Alex Cruz, är själv ett exempel på hur Vueling hela tiden ifrågasätter flygvärldens traditioner och ”måsten”.
– Jag hade ingen erfarenhet av flygbranschen, vilket var en förutsättning för att få jobbet. Vi ska inte kopiera vad andra flygbolag gör, vi ska tänka utanför boxen och aldrig acceptera ett ”nej, det går inte”. Jag säger inte att det är lätt att jobba så, men det är möjligt.
Vueling firar tioårsjubileum nästa år, men var fram till förra året i princip okänt för svenska resebranschen och resenärer. Entrén omgärdades av stor dramatik.  Vueling hade aviserat sina två första skandinaviska linjer till Barcelona, från Stockholm och Köpenhamn, till slutet på mars 2012. Men i januari gick konkurrenten Spanair i konkurs. Dagen efter var Vuelings Stockholmslinje uppe och kunde snabbt ta Spanairs plats som transportör av svenska Spanienresenärer.
– Det är inte många flygbolag som klarar att starta upp en ny operation på 24 timmar. Man måste agera mycket, mycket snabbt när chansen uppstår. Vi hade ju hört ryktena om Spanair och hade förberett oss noga för att vi skulle vara först på plan för att fylla luckan. Vi har möten regelbundet där vi kartlägger och förbereder för vilka rutter där det kan uppstå möjligheter för oss att gå in.
Julio Rodriguez är övertygad om att den extremt tuffa konkurrensen i Europa kommer att ge Vueling nya chanser när förlusttyngda konkurrenter vacklar.
– Även om en konkurrent inte går i konkurs som Spanair, så måste de skära i sin kapacitet för att inte gå omkull. Och då är vi där!

Sedan förra årets debut i Skandinavien har  Vueling expanderat kraftigt. I våras öppnades Göteborg – Barcelona och även Stavanger, Oslo, Bergen, Helsingfors och Aalborg har fått var sin Barcelonalinje. Från Köpenhamn kan resenärer dessutom flyga direkt till Alicante, Malaga och Florens. Men några fler rutter från Sverige finns inte i pipeline till nästa år enligt Julio Rodriguez.
– Vi ska konsolidera vår skandinaviska verksamhet. Det är alltid utmanande att komma in på en ny marknad, men vi är nöjda.
Majoriteten av de skandinaviska resenärerna har Barcelona som slutdestination. 20–30 procent flyger vidare till främst Mallorca, Kanarieöarna, Sevilla och Madrid. Snabb transfer på 35 minuter på Barcelona flygplats är ett försäljningsargument för att locka fler skandinaver. Vueling har dock fortfarande ett i Sverige ganska okänt varumärke – och till råga på allt vrickar många nästan tungan av sig för att uttala namnet rätt. Varför valde man ett sådant knepigt namn?
– Det är en skämtsam sammanslagning av det spanska ordet för flyga, vuelo, och engelskans ”flying”. Och från början var Vueling mest ett inrikesflygbolag, medan vi nu fokuserar på internationell trafik. Men vi tänker inte byta namn, säger Julio Rodriguez och tröstar oss med att svenskarnas svårigheter att uttala namnet är en västanfläkt mot tyskarna. De uttalar namnet ”fyyling”, eftersom bokstaven v uttalas f på tyska.
På Sverigelinjerna till Barcelona konkurrerar Vueling med både Ryanair och Norwegian, men Julio Rodriguez vill inte kalla dem för konkurrenter. För även om Vueling har låga kostnader vill man inte definiera sig som ett lågkostnadsbolag. Flygbolaget har i takt med den internationella expansionen utvecklat sin produkt även för affärsresenärer. Lojalitetsprogram (eget och Iberia Plus) och Business Class på de första raderna i planet, där mellansätet är fritt och även inkluderar gratis mat, prioriterad boarding och fast track genom säkerhetskontrollen. Däremot hyser bolaget inga planer på någon långlinjeexpansion, som Norwegian.
– Björn Kjos är en smart kille, bolaget växer snabbt och han kör sin egen strategi. Men vi kopierar inte honom, vi har tillräckligt med möjligheter att växa inom Europa, säger Julio Rodriguez.

Vueling uppköpt av IAG

IAG, som äger British Airways och Iberia, köpte Vueling i slutet på april för 123, 5 miljoner euro. Men IAG:s vd Willie Walsh har deklarerat att Vueling ska få fortsätta sitt självständiga liv som kaxig uppstickare. Tack vare IAG kunde Vueling köpa 62 nya Airbus 320, en affär värd 35 miljarder kronor, i augusti, men där flygjätten försäkrat att man som vanligt fått betydande rabatter.
– Även utan IAG i ryggen hade vi beställt nya flygplan, men det hade blivit en mindre order, säger Julio Rodriguez, kommersiell chef på Vueling.
Till skillnad från Iberia och British Airways står dock Vueling utanför flygalliansen One World.

Kommentarer är stängda.