[i=484004;w440;nb;nl]
Hotell: Väntas öka 4 procent
Hotellen upplever nya glansdagar. Antalet sålda hotellrum ökade med 6 procent förra året samtidigt som hotellen var ovanligt välfyllda. I år väntas antalet sålda rum öka drygt 4 procent, enligt beräkningar av Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR.
– Trots att nya hotell byggs och kapa-citeten väntas öka mer än vanligt i år, beräknas beläggningsgraden i riket ligga på över 50 procent, precis som i fjol. Det är ”ovanligt bra”, säger SHR:s branschekonom Björn Arnek.
Den stigande efterfrågan syns också i lönsamheten. Prisnivåerna är tillbaka på toppnivåerna under 2008 och väntas stiga ytterligare 4 procent i år, underbyggt av en stark ekonomi och fler affärsgäster och konferenser.
Priserna i Stockholm har sett en tydlig rekyl från lågkonjunkturens reapriser men har fortfarande en bit kvar till all time high.
Den starka kronan har dock viss dämpande effekt på hotellen eftersom det blir dyrare för utländska gäster att besöka Sverige och billigare för svenskar att resa utomlands.
Hotellen upplever nya glansdagar. Antalet sålda hotellrum ökade med 6 procent förra året samtidigt som hotellen var ovanligt välfyllda. I år väntas antalet sålda rum öka drygt 4 procent, enligt beräkningar av Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR.
– Trots att nya hotell byggs och kapa-citeten väntas öka mer än vanligt i år, beräknas beläggningsgraden i riket ligga på över 50 procent, precis som i fjol. Det är ”ovanligt bra”, säger SHR:s branschekonom Björn Arnek.
Den stigande efterfrågan syns också i lönsamheten. Prisnivåerna är tillbaka på toppnivåerna under 2008 och väntas stiga ytterligare 4 procent i år, underbyggt av en stark ekonomi och fler affärsgäster och konferenser.
Priserna i Stockholm har sett en tydlig rekyl från lågkonjunkturens reapriser men har fortfarande en bit kvar till all time high.
Den starka kronan har dock viss dämpande effekt på hotellen eftersom det blir dyrare för utländska gäster att besöka Sverige och billigare för svenskar att resa utomlands.
Resebyråer: ”Extrem konkurrens”
– Resebyråerna börjar få rätsida på siffrorna men det är långt från tillräckligt, säger Tomas G Olsson, generalsekreterare i SRF, Svenska Resebyråföreningen.
Totalt ökade resebyråerna försäljningen med 6 procent i fjol efter ett tapp på 12 procent 2009.
Privatresandet ökade med 12 procent, lyft av ökad disponibel inkomst för hushållen. Men nu bromsar tillväxten.
– Vi såg en avmattning redan vid slutet av förra året. Det finns en mättnad, säger han.
Affärsresandet visade en ökning på 4 procent 2010. Men lönsamheten pressas nu hårt av priskonkurrens.
– Det är ett problem att byråerna pressat ner sina egna arvoden så hårt, oroas Tomas G Olsson.
Ticket Travel Group visade rekordsiffror förra året med 18 procents ökning på både privat- och affärsresor. Men tapp av viktiga kunder, som Vattenfall, kommer att synas i årets siffror.
– Det är en extrem konkurrens bland affärsresebyråerna. Samtidigt blir konkurrensen allt hårdare från resesajterna, säger Thomas Ådén, vd för Ticket Affärsresor.
– Resebyråerna börjar få rätsida på siffrorna men det är långt från tillräckligt, säger Tomas G Olsson, generalsekreterare i SRF, Svenska Resebyråföreningen.
Totalt ökade resebyråerna försäljningen med 6 procent i fjol efter ett tapp på 12 procent 2009.
Privatresandet ökade med 12 procent, lyft av ökad disponibel inkomst för hushållen. Men nu bromsar tillväxten.
– Vi såg en avmattning redan vid slutet av förra året. Det finns en mättnad, säger han.
Affärsresandet visade en ökning på 4 procent 2010. Men lönsamheten pressas nu hårt av priskonkurrens.
– Det är ett problem att byråerna pressat ner sina egna arvoden så hårt, oroas Tomas G Olsson.
Ticket Travel Group visade rekordsiffror förra året med 18 procents ökning på både privat- och affärsresor. Men tapp av viktiga kunder, som Vattenfall, kommer att synas i årets siffror.
– Det är en extrem konkurrens bland affärsresebyråerna. Samtidigt blir konkurrensen allt hårdare från resesajterna, säger Thomas Ådén, vd för Ticket Affärsresor.
Flyg: ”Det ser ljust ut”
I fjol ökade resandet från Swedavias 13 flygplatser med cirka 5 procent. Bakom uppgången står bland annat fler avgångar, hårdare priskonkurrens och fler affärsresenärer.
Utsikterna för i år är goda. Swedavia räknar med en uppgång på 3–4 procent. Under januari ökade antalet resenärer med 15 procent, jämfört med samma månad året innan.
– Det ser ljust ut. Svenskarna reser mycket men vi ser också ett stort intresse för att resa till Sverige från andra länder, säger Swedavias vd Torborg Chetkovich.
SAS säger i sin senaste kvartalsrapport att ”marknaden präglas av återhämtning” och räknar med att gå med vinst under helåret 2011.
Aggressivast på marknaden är dock våra norska grannar, framhåller Chetkovich.
– Norwegian har gjort en offensiv satsning i Sverige med flera nya rutter. Det ökade utbudet pressar priserna vilket ger fler resenärer, säger hon och lägger till att flyget tagit resenärer från tåget.
Det finns en växande oro bland resenärer kring flygets utsläpp och miljöpåverkan, något som framför allt kan hota inrikesflyget.
– Det är viktigt att ta död på myten att flyger skitar ner utan samvete.
I fjol ökade resandet från Swedavias 13 flygplatser med cirka 5 procent. Bakom uppgången står bland annat fler avgångar, hårdare priskonkurrens och fler affärsresenärer.
Utsikterna för i år är goda. Swedavia räknar med en uppgång på 3–4 procent. Under januari ökade antalet resenärer med 15 procent, jämfört med samma månad året innan.
– Det ser ljust ut. Svenskarna reser mycket men vi ser också ett stort intresse för att resa till Sverige från andra länder, säger Swedavias vd Torborg Chetkovich.
SAS säger i sin senaste kvartalsrapport att ”marknaden präglas av återhämtning” och räknar med att gå med vinst under helåret 2011.
Aggressivast på marknaden är dock våra norska grannar, framhåller Chetkovich.
– Norwegian har gjort en offensiv satsning i Sverige med flera nya rutter. Det ökade utbudet pressar priserna vilket ger fler resenärer, säger hon och lägger till att flyget tagit resenärer från tåget.
Det finns en växande oro bland resenärer kring flygets utsläpp och miljöpåverkan, något som framför allt kan hota inrikesflyget.
– Det är viktigt att ta död på myten att flyger skitar ner utan samvete.
Charter: ”Vi slår rekord på rekord”
Försäljningen av charterresor har rivstartat i år.
– Vi slår rekord på rekord på rekord ur alla möjliga perspektiv, säger Bassam el Mattar, Sverigechef på Fritidsresor.
Under januari ökade Fritidsresor försäljningen med 37 procent medan Ving ökade 45 procent. Inställda resor till Egypten och Tunisien gav ett avbräck, men en majoritet valde att byta destination snarare än att avboka.
Bakom den starka uppgången ligger en lång kall vargavinter, stigande disponibel hushållsinkomst och en stark krona.
– Kronkursen påverkar självklart vår försäljning positivt. Dels blir priserna på våra resor billigare och dels blir det billigare på plats, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.
Under fjolåret ökade Fritidsresor försäljningen med cirka 10 procent och Ving med 7–8 procent. Försäljningen inför kommande sommar och vinter ligger långt över fjolårets nivåer med ökad kapacitet som följd.
Fritidsresors moderbolag TUI Travel lägger nu extra kapacitet på Norden som de tar från mindre framgångsrika marknader.
– Vi får två 767:or från våra systrar på Thompson i Storbritannien nästa vinter. De vill ju satsa på dem det går bra för, säger Bassam el Mattar.
Försäljningen av charterresor har rivstartat i år.
– Vi slår rekord på rekord på rekord ur alla möjliga perspektiv, säger Bassam el Mattar, Sverigechef på Fritidsresor.
Under januari ökade Fritidsresor försäljningen med 37 procent medan Ving ökade 45 procent. Inställda resor till Egypten och Tunisien gav ett avbräck, men en majoritet valde att byta destination snarare än att avboka.
Bakom den starka uppgången ligger en lång kall vargavinter, stigande disponibel hushållsinkomst och en stark krona.
– Kronkursen påverkar självklart vår försäljning positivt. Dels blir priserna på våra resor billigare och dels blir det billigare på plats, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.
Under fjolåret ökade Fritidsresor försäljningen med cirka 10 procent och Ving med 7–8 procent. Försäljningen inför kommande sommar och vinter ligger långt över fjolårets nivåer med ökad kapacitet som följd.
Fritidsresors moderbolag TUI Travel lägger nu extra kapacitet på Norden som de tar från mindre framgångsrika marknader.
– Vi får två 767:or från våra systrar på Thompson i Storbritannien nästa vinter. De vill ju satsa på dem det går bra för, säger Bassam el Mattar.
Möten: ”Stort uppdämt behov”
Efter flera dystra år är det åter full aktivitet på mötesanläggningarna. Svenska Möten, som representerar en fjärdedel av landets mötesplatser, ökade volymerna 37 procent i fjol.
– Det finns ett stort uppdämt behov efter lågkonjunkturen, säger organisationens vd Johan Fägerblad.
Målsättningen är att öka volymerna med 10 procent i år, men Johan Fägerblad säger ”allt tyder på att det blir mer”. Vid mitten av februari låg orderböckerna 66 procent högre än vid samma tidpunkt året innan.
– Konferenser tog väldigt mycket stryk under lågkonjunkturen. Nu sker en rejäl rekyl, säger Sveriges Hotell- och Restaurangföretagares branschekonom Björn Arnek.
Även priserna hänger med upp och är nu tillbaka på rekordnivåerna innan krisen.
En trend på mötesmarknaden är att allt fler kunder köper tjänster för att hantera mötesprocessen, som planering, mötesmetodik, utvär-dering och betalningsrutiner.
– Det är en stor skillnad jämfört med för fem år sedan. Det ökar inte volymerna men det är bra för kundnöjdheten och affärerna, säger Johan Fägerblad.
Efter flera dystra år är det åter full aktivitet på mötesanläggningarna. Svenska Möten, som representerar en fjärdedel av landets mötesplatser, ökade volymerna 37 procent i fjol.
– Det finns ett stort uppdämt behov efter lågkonjunkturen, säger organisationens vd Johan Fägerblad.
Målsättningen är att öka volymerna med 10 procent i år, men Johan Fägerblad säger ”allt tyder på att det blir mer”. Vid mitten av februari låg orderböckerna 66 procent högre än vid samma tidpunkt året innan.
– Konferenser tog väldigt mycket stryk under lågkonjunkturen. Nu sker en rejäl rekyl, säger Sveriges Hotell- och Restaurangföretagares branschekonom Björn Arnek.
Även priserna hänger med upp och är nu tillbaka på rekordnivåerna innan krisen.
En trend på mötesmarknaden är att allt fler kunder köper tjänster för att hantera mötesprocessen, som planering, mötesmetodik, utvär-dering och betalningsrutiner.
– Det är en stor skillnad jämfört med för fem år sedan. Det ökar inte volymerna men det är bra för kundnöjdheten och affärerna, säger Johan Fägerblad.
Tåg: ”Värre än 2010 kan det inte bli”
– Värre än 2010 kan det nästan inte bli. Jag hoppas att vi återgår till det normala nu, säger SJ:s vd Jan Forsberg och beskriver fjolåret som ”tålamodsprövande för tågresenärerna”.
Tåget drabbades av de värsta vintermånaderna på 200 år med trafikkaos och stora engångskostnader till följd. Röster höjdes om att både tågen och Forsberg borde avgå.
Den exceptionella ökningen av resande sedan 2005, på dryga 10 procent per år, förvandlades till en nedgång med 2 procent (mätt i passagerarkilometer) både 2009 och 2010.
Nu räknar Jan Forsberg med att botten är nådd och att bolaget ska nå nolltillväxt. Under hösten rullas 20 nya snabbtåg ut och SJ planerar att köpa ytterligare 20 snabbtåg som ska trafikera direkt ända ner till Berlin.
Samtidigt leder avregleringen på tågmarknaden till ökad konkurrens.
– Det blir inte fler tåg eftersom spåren är fulla. Bara fler aktörer, säger Jan Forsberg och varnar för ökat krångel för resenärerna. För oss är situationen inte ny. Vi är vana vid konkurrens från buss, flyg och bil.
– Värre än 2010 kan det nästan inte bli. Jag hoppas att vi återgår till det normala nu, säger SJ:s vd Jan Forsberg och beskriver fjolåret som ”tålamodsprövande för tågresenärerna”.
Tåget drabbades av de värsta vintermånaderna på 200 år med trafikkaos och stora engångskostnader till följd. Röster höjdes om att både tågen och Forsberg borde avgå.
Den exceptionella ökningen av resande sedan 2005, på dryga 10 procent per år, förvandlades till en nedgång med 2 procent (mätt i passagerarkilometer) både 2009 och 2010.
Nu räknar Jan Forsberg med att botten är nådd och att bolaget ska nå nolltillväxt. Under hösten rullas 20 nya snabbtåg ut och SJ planerar att köpa ytterligare 20 snabbtåg som ska trafikera direkt ända ner till Berlin.
Samtidigt leder avregleringen på tågmarknaden till ökad konkurrens.
– Det blir inte fler tåg eftersom spåren är fulla. Bara fler aktörer, säger Jan Forsberg och varnar för ökat krångel för resenärerna. För oss är situationen inte ny. Vi är vana vid konkurrens från buss, flyg och bil.