RESEBYRÅER
Långa köer i resebutikerna
Det kalla sommarvädret fick kunderna att rusa till privatresebyråerna för att köpa både sommar- och vinterresor.
I Tickets butiker ringlade köerna långa. Kunderna kom inte in för att fråga utan slog till direkt.
– Vi har haft en exceptionell sommar tack vare det dåliga vädret. Efter midsommar var det kaos i alla kanaler, telefon och butik. Sådant här tryck har vi inte haft på många år och det fortsatte även under juli och augusti, säger Martin Durnik, marknadsdirektör på Ticket.
För resebyråerna, som ända fram till i maj såg tecken på en tuff sommar, var vändningen efterlängtad. Snittpriserna ökade och även bokningen av vinter- och julresor tog fart.
– Många charterresor sålde slut och de som fanns kvar var dyra, upp mot 7 000-
8 000 kronor för ospecificerat, vilket är exceptionellt högt. Även reguljärflygsbokningarna sålde ovanligt bra.
Det var en kraftig ökning på efterfrågan till Spanien inklusive öar, och även Frankrike överraskade. Inte ens Grekland, som låg risigt till före sommaren på grund av oron, var några problem att sälja.
CHARTER
Arrangörerna gräver guld
Sommaren 2012 gick charterresorna åt som smör i solsken. Snittpriser, omsättning och lönsamhet gick mot rekordnivåer.
– Det kalla vädret har varit den drivande faktorn i sommar. Vi har haft fler resenärer än någonsin tidigare och sålt fler fullprisresor, säger Bassam el Mattar, Sverigechef för Fritidsresor.
I våras förutspåddes däremot att det skulle bli ett riktigt blodbad inom chartern på grund av stor överkapacitet. Resor reades ut och arrangörerna minskade antalet resor kraftigt. När vädret skapade en rusning efter charterresor blev efterfrågan högre än utbudet på många håll och den som väntade på prisvärda sista minuten-erbjudanden väntade förgäves.
– Vi har haft en enorm rusning efter resor och flygplanen har varit fyllda till 99,8 procent. Det har gett ovanligt höga sista minuten-priser, vilket i hög grad påverkar vårt resultat, säger Magnus Wikner, vd för Ving Sverige.
De som har suttit inregnade i sommarstugor, men kanske inte har fått tag i någon solresa är också mer sugna på att resa bort i vinter. Det har lett till att även höst- och vinterresorna sålde över förväntan i somras.
FLYG
Bara lågprisflyget vågar växa
Lågprisbolag som Norwegian och Ryanair är sommarens vinnare. Men i övrigt har antalet passagerare bara ökat marginellt i sommar.
Någon rekordsommar för flyget var det inte – oavsett vädret. I alla fall inte mätt i antalet passagerare. Utrikesflyget ökade ett par procent, inrikesflyget minskade någon procent. Att flygbolagen var försiktiga med kapaciteten i sommar drog ner siffrorna samtidigt som det ledde till högre kabinfaktor och priser, vilket påverkar lönsamheten i rätt riktning. Inte ens chartern, som har haft en rekordsommar med hög lönsamhet, har flugit fler passagerare, snarare färre. Också inom inrikesflyget drogs kapaciteten ner i sommar.
– De två stora aktörerna, SAS och Norwegian följer efterfrågan och flyttar kapacitet från inrikesrutterna under sommaren. Det är affärsmässigt logiskt, säger Henrik Littorin, omvärldsanalytiker på Swedavia.
Att utbudet styr semesterresandet har gynnat lågprisbolagen som har öppnat många nya destinationer. Exempelvis Norwegian ökade antalet passagerare med 14 procent i juli.
– När Norwegian öppnar en ny linje till exempelvis Malaga ökar intresset för att resa dit. Även SAS har öppnat nya linjer, till exempel Barcelona. Resandet dit har ökat starkt jämfört med förra året, säger Henrik Littorin.
Oron i Grekland har fått flyget dit att minska med 4–8 procent i sommar. Men fortfarande är landet största enskilda solresedestination, följt av Turkiet och Spanien.
– Orter som Barcelona, Alicante och Malaga har växt kraftigt tack vare större utbud och attraktiva priser i sommar.
CAMPING
Ingen katastrofsommar trots regn
Det kalla sommarvädret har inte gynnat de svenska campinganläggningarna. Men någon katastrofsommar vill branschen inte tala om.
– Allt tyder på att antalet campare har varit något färre i år än i fjol, då vi hade 14 miljoner gästnätter, säger Lars Isacsson, vd för Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Bilden av den svenska campingsommaren är geografiskt splittrad. Medan anläggningarna i norra Sverige kunde njuta av fint väder och östkusten hade en relativt bra sommar hade vissa delar av västkusten ovanligt kallt och få soltimmar.
– Vi har en stor andel hard core-campare som åker ut på semester oavsett väder. Det är bland spontancamparna som vissa anläggningar har tappat gäster i år.
Medan många svenskar flyr landet vid dåligt väder till sydligare breddgrader har färre campare det beteendet – i alla fall inte med husvagn eller husbil. 80 procent av gästerna är från Sverige.
HOTELL
”Fler hotell har delat på kakan”
I sommar var det svårt att sälja alla nya hotellrum i Stockholm och Göteborg. Väder, konjunktur och stark svensk krona har också pressat hotellmarknaden.
Sommaren blev knappast lysande för hotellen i storstäderna. Beläggningen föll med 5 procent och priserna någon procent. Detta trots att efterfrågan har ökat och fler hotellrum har sålts än i fjol. Orsaken är att det finns 40 000 nya hotellrum att sälja per månad i Stockholm och drygt 11 000 i Göteborg.
– Fler hotell har fått vara med och dela på kakan. Intäkten per tillgängligt rum, revpar, har minskat med 6–7 procent i storstäderna, vilket är kännbart för lönsamheten, säger Björn Arnek, analyschef på SHR.
Att tillväxten från och med i maj har mattats av i Stockholm, Göteborg och Malmö beror på flera faktorer. Det har blivit dyrare för utländska gäster att åka till Sverige på grund av den starka kronan och konjunkturen i övriga Europa är svag. Den regniga sommaren i kombination med att svensken får mer för sina kronor i euroländer har samtidigt lockat svenskar ut ur landet. SHR har än så länge bara siffror för hotellmarknaderna i storstäderna.
– Samma mekanismer påverkar landet i stort. Jag har svårt att tro att övriga riket kommer att överraska positivt när siffrorna kommer.