Britt och Clemens Thalén berättar att de har varit på kryssning en gång – men inte gör om det.
– Vi kryssade med ett litet fartyg utan stabilisatorer i november. På väg mot Madeira blev det dåligt väder. Vi låg och parerade vågor i tre dagar, det var hemskt. Och Madeira kom vi aldrig fram till.
Väder är visserligen svårt att förutse, men Britt och Clemens menar att resesäljaren kunde ha avrått från en Atlantkryssning i november med ett så litet fartyg. Nu törs de inte chansa igen, de håller sig på landbacken.
Just förstagångskryssarna som redan kan vara tveksamma borde en resesäljare handskas mer varligt med. Går det rätt blir de vandrande reklampelare som sprider ett gott ord. Hamnar de på fel fartyg eller fel sorts kryssning sker ofta det motsatta: de vill inte kryssa igen och avråder så många som möjligt från detsamma.
För att kunna guida kunden rätt krävs dock både intresse och kunskap hos resesäljaren. Och även om kryssningssegmentet växer hos resebyråer visar ett tidigare test i Travel News 2009 att kryssningskunnandet då låg på en skrämmande låg nivå.
Förhoppningsvis har detta ändrats. Som en extra skjuts i rätt riktning har TN genom vår kryssningsexpert Heidi Rovén satt ihop en checklista för att säljaren ska undvika de grövsta missarna.
Unga partyparet och kompisgänget
Att sätta ett ungt par som undrar över partyfaktorn ombord på ett fartyg med strikt klädkod, brittisk snofsighet och en medelålder över 60, är ett stensäkert sätt att förstöra deras semester. Leta i stället efter ett större fartyg med många sportiga aktiviteter och nattklubb med sena öppettider. Tipsa dem om att undvika längre kryssningar under lågsäsong då medelåldern tenderar att stiga. Juli-augusti i Medelhavet eller en weekendkryss från New York till Bermuda/Bahamas under ett studentlov borde däremot bli riktigt lyckat.
Fartygstips
Royal Caribbean: Freedom- och Oasisklasserna är störst och har det mest imponerande aktivitetsutbudet. Linbanetur mellan fartygskropparna, vågsurfing och klättervägg är exempel på de adrenalinstimulerande aktiviteterna ombord.
Celebrity Cruises: Nya, fräscha Solsticeklassen med sin coola design. Läcker vit huvudmatsal, mysiga solsängar för två vid poolen och gräsmatta på utedäck.
Norwegian Cruise Line: Nyaste fartyget Epic har ett ungt tänk både i design (runda former i hytterna, de har även singelhytter), bar- och matutbud (isbar och cirkusmiddag) som i shower (med Blue Man Group utan extra kostnad). I april släpps fartyget NCL Breakaway.
Bebisfamiljen
Kryssa med en nyfödd? Visst går det. Det är till och med väldigt smidigt eftersom allt man behöver finns inom räckhåll. Resesäng kan fås till hytten, barnstol är bara att be om i restaurangerna. Avråd dock föräldrarna från att kryssa med ett av de små, eleganta fartygen. Här är förväntningen att gourmetmiddagarna ackompanjeras av harpa, inte barnskrik. Vissa fartyg har däremot särskilda skötcenter med babyleksaker, spjälsängar och utbildad personal som passar bebisarna så att föräldrarna kan gå och äta middag i lugn och ro. För att personal och föräldrar ska kunna nå varandra får man tillgång till en bärbar telefon.
Fartygstips
Cunard: På Queen Mary 2 och Queen Victoria finns ”night nursery” (12–23 månader) där barnen kan sussa under trygg passning medan föräldrarna roar sig ombord. Deras barngrupper börjar ett år tidigare än hos de flesta andra rederier, från två års ålder.
Norwegian Cruise Line: Bebisar måste vara minst sex månader, ett år om kryssningen har tre dagar till havs i följd. Splash Academy är en lekgrupp för barn mellan sex månader och två år (föräldrarna måste vara med). Barnpooler med till exempel minirutschbana finns på alla fartyg.
Royal Caribbean: Har barngrupper från sex månader och erbjuder även barnvaktsservice (mot avgift) i deras särskilda skötcenter på Allure of the Seas, Oasis of the Seas, Liberty of the Seas, Freedom of the Seas, Radiance of the Seas, Splendour of the Seas, Rhapsody of the Seas, Mariner of the Seas, Grandeur of the Seas. Flera fartyg har babypooler.
Äldre livsnjutarparet
Kanske barnlösa, kanske pensionärer, det spelar mindre roll. Detta är det världsvana paret som passerat discostadiet och vill ha en resa med kvalitet och elegans. Resan ska vara bekväm och att ränna runt och försöka hinna med ett späckat kryssningsschema ombord från klockan 7.00 till 23.00 intresserar dem icke. Snarare då destinationerna, gourmetmåltider ombord med gott i glaset till samt ett lika sobert klientel som de själva anser sig vara. Visst kan man rekommendera en svit på något av de större fartygen hos till exempel Celebrity Cruises, MSC Cruises eller Princess Cruises men missa inte att föreslå något av de mer personliga, mindre fartygen också.
Fartygstips
Silversea Cruises: Sexstjärniga enligt dem själva. Passagerarkapaciteten varierar mellan 130 och 540. Gillar man långklänning och smoking till middagen och lite stiff, brittisk stil så är detta det rätta valet. Allt ingår, även dryck, och alla hytter ombord är sviter med butlerservice.
Azamara Club Cruises: Nedtonat, sofistikerat och elegant utan att vara märkvärdigt är deras stil. Vissa viner ingår vid måltiderna, svitgäster har butlerservice.
Holland America Line: Har prisats för sina kryssningshytter, fitnessutbud och Alaskakryssningar. Också kända för sina vackra blomsterarrangemang samt sina Culinary Arts Center – toppmoderna gastronomicenter där prisbelönta kockar och kulinariska experter genomför matlagning, demonstrationer och kurser.
DINKY-paret
Här är paret som vill unna sig och har råd att göra det. Tipsa om ”lyx inom lyx”-trenden, där allt fler större rederier erbjuder avskilda boendeområden med privata pooler och lounger, utan att man behöver gå miste om det övriga utbudet ombord. Sätt dem till exempel i en Garden Villa med något NCL-fartyg eller i en Yacht Club-svit med MSC Cruises där de har tillgång till en privat butler som gör allt från att packa upp till att putsa skorna.
Fartygstips
Norwegian Cruise Line: Garden Villas med tillhörande området The Haven finns på fartygen Norwegian Gem, Norwegian Pearl, Norwegian Jade och Norwegian Jewel.
MSC Cruises: Fartygen med de lyxiga Yacht Club-sviterna och butlerservice är MSC Fantasia, MSC Splendida och MSC Divina. Gästerna har tillgång till en egen reception och lounge där det bjuds på te, snacks och drycker.
Sea Dream Yacht Club: Lyxigt utan klädkoder (men de flesta klär ändå upp sig). Med bara 100 passagerare ombord blir stämningen personlig. Barfotaspring på däck, gourmetlyx till middagen och fri champagne. Kända för sin Champagne & Caviar-splash.
Tonårsfamiljen
För familjer med flera barn i olika åldrar krävs aktiviteter av varierande slag. Bäst passar rederierna med de större fartygen. Där är aktivitetsutbudet bredast och störst med allt från småbarnscenter, biografer och lekrum till vågsurfing, klätterväggar samt gym och spacenter – där vissa till och med har ungdomsbehandlingar. Fråga om barnens ålder och kolla noga att det finns passande barngrupper. Glöm inte att informera om att familjen inte kan räkna med nordisk personal, men förhoppningsvis engelsktalande. MSC Cruises och Costa Cruises har förmånliga priser för barn under 18 som delar hytt med föräldrarna.
Fartygstips
MSC Cruises/Costa Cruises: Båda rederierna har, förutom uppdelade lekgrupper för barn från 3 till 17 år (vilket de flesta fartyg har), också racingsimulator och 4D-bio (nyaste fartygen) bland aktiviteterna. Flera fartyg har vattenrutschbana.
Royal Caribbean: Aktivitetsutbudet tycks oändligt, särskilt på deras nyaste fartyg Oasis of the Seas och Allure of the Seas som är världens största kryssningsfartyg. Vågsurfing, isrink, klätterväggar, minigolf, vattenrutschbanor, rullskridskobana och linbana är några exempel. På vissa kan man träffa Shrek och de andra figurerna från Dreamworksfilmerna.
Norwegian Cruise Line: Bungee Trampoline lär sätta i gång adrenalinet liksom gyroscope. Freestylekonceptet där man äter när man vill, vid vilket bord man vill, klädd hur man vill passar också när viljorna är många inom familjen och tider svårbestämda. Klättervägg och vattenrutschbana finns också på flera fartyg och bowling är en aktivitet som passar alla.
Generationsresenärerna
Att flera generationer reser tillsammans blir allt vanligare. Kanske fyller till exempel farmor eller mormor 70 år och vill ta med sig familj, barn och barnbarn på en kryssning. Ombord finns något för alla, när man inte är i land och upplever är alla samlade och på kvällen äter man middag tillsammans vid gemensamt bord. Att jubilaren trivs står förstås i centrum, men resan blir inte lyckad om inte alla har trevligt. Bäst är därför att rekommendera dem till ett rederi och fartyg som erbjuder lite av allt: både mer stillsam underhållning och barnanpassat stoj och bus samt njutning i form av goda måltider, spabehandlingar och härliga soldäck. Undvik de tjusigaste ”stela” rederierna, liksom de stojigaste största, så lär det mesta bli rätt.
Fartygstips
MSC Cruises/Costa Cruises: Dessa två italienska rederier sätter både familjen i centrum och har ett bra mellanutbud av familjevänliga och glittriga aktiviteter/utrymmen. Lagom med flärd och lagom med lek för att det borde passa de flesta.
Princess Cruises: Förstklassigt och elegant samtidigt som det finns ett brett utbud för alla. Stämningen är lite intimare tack vare sådant som att det till exempel inte finns en jättematsal utan flera små, samma för poolområdena. Filmvisning ute på däck under stjärnorna borde också tilltala alla.
Celebrity Cruises: Nyaste fartygsklassen Solstice blev så lyckad att många av de äldre fartygen nu genomgår en ”solsticering”, en renovering i samma stil. Celebrity kännetecknas av en modern och elegant atmosfär. I stället för vågsurf och bowling är det glasblåsning och gräsmattor till havs som lockar här.
Heidi Rovén