Trots lågkonjunktur och bistra miner hos finansminister Anders Borg har de som jobbat mot privatresenärer haft en bra början på året. Ving, Fritidsresor och Apollo pratar om betydligt bättre bokningsläge än i fjol både för sommar- och vinterresor.
– Vi tror att 2013 kommer att gå väldigt bra. Kronan är stark och folk prioriterar verkligen att komma i väg, säger Bassam el Mattar, Sverigechef på Fritidsresor.
Även Ving tror på ett ökat resande i år jämfört med i fjol och har inte märkt av lågkonjunkturen.
– Bokningsingången för sommaren är 25 procent högre än den här tiden förra året, säger Vings informationschef Magdalena Öhrn.
Charterförsäljningen spiller över på resebyråer som säljer privatresor. För Ticket Privatresor var inledningen på året bättre än 2012.
– Fjolårets regniga sommar och det faktum att bolåneräntorna inte sticker i höjden gynnar resandet, säger marknadschef Martin Durnik.
SAS drivs också av en ökning av privatresandet och tror på en blygsam tillväxt.
– I år planerar vi att öppna många säsongslinjer anpassade för det här segmentet, säger Annelie Nässén, global försäljningsdirektör.
Malmö Aviation spår ökade passagerarsiffror i år, bland annat genom att bolaget fångade upp en del chartertrafik i spåren av fjolårets konkurser.
– Vi räknar med en fortsatt positiv utveckling och att vi därmed kommer att fortsätta ta marknadsandelar, säger bolagets marknadschef Henrik Löfberg.
Det råder mer osäkerhet på affärsresesidan, inte minst hos affärsresebyråerna. Hos Carlson Wagonlit Travel minskade volymen med 5 procent i fjol.
– Visserligen både behöll vi existerande kunder och vann nya, men eftersom våra största kunder drog i bromsen och reste mindre blev det totala resultatet en minskad volym och ett minskat resultat, säger Johan Wilson, vd på CWT.
Men genom att justera kostnader gjorde resebyrån ett godkänt resultat i fjol och har ett bra utgångsläge inför 2013.
– Eftersom vi inte har fått några indikationer på att våra kunder kommer att dra ner ytterligare på sitt resande tror vi att det når en viss stabilitet under året. Och så hoppas vi att det vänder mot slutet, säger Wilson.
Resia menar att affärsresandet var stabilt i fjol trots en osäker konjunktur med både företagskonkurser och varsel.
– När det gäller innevarande år ser marknaden något mer avvaktande ut, säger Karin Wadmark, produktchef för affärsresor på Resia.
Affärsresebyråernas grupp- och eventavdelningar har dock känt av konjunktursvackan. CWT och American Express ser en avmattning av efterfrågan på möten och events jämfört med samma tid förra året.
Jörgen Karlsson, nordisk chef för American Express Meetings & Events, har ända sedan finanskrisen noterat att företagen väntar allt längre med att boka sina konferenser.
– När det läggs varsel och uppsägningar blir verklighet är företagen ännu mer restriktiva med stora möten. Men det är inte bara av ekonomiska skäl utan även för att man inte vill skylta med stora event som även om de är strikt jobbrelaterade kan sticka i ögonen.
Ytterligare en anledning till att varken Amex eller CWT tror på någon tillväxt 2013 är att kunderna fortsätter se över sina kostnader genom att konsolidera mötestjänsterna.
– Vi ser en ökad prispress när allt fler kunder konsoliderar sina mötesinvesteringar och tecknar avtal med maximalt två mötes- och eventleverantörer, säger Pernilla Andrén, Nordenchef för CWT Meetings & Events.
Svenska Mötens Johan Fägerblad tror ändå på en svag uppgång på mötesmarknaden i år. Ingången i början av året var en aning lägre än 2012, men medlemsorganisationen ser en stabiliseringen i nuläget.
– Möten behövs och nu kan man inte dra in på dessa mer, samt möjligen på en förbättrad konjunktur inom vissa sektorer.
Den svenska hotellmarknaden verkar ha ett mellanår framför sig, enligt branschorganisationen Visita. Företagen kommer att dra in på såväl konferenser som affärsresor. Och eftersom inga stora kongresser förlagts till Stockholm 2013 tror man att beläggningsgraden sjunker lite samtidigt som priserna ligger kvar på samma nivå.
– Vi tror att efterfrågan blir sämre första halvåret och bättre andra, säger Yvonne Sörensen, vd för Berns Hotel och styrelseledamot i Visita.
Scandic däremot ser redan nu att marknaden växer under 2013 i antal sålda rumsnätter och kapacitet.
– Kvartal två ser ut att vara på uppgående, vilket förmodligen beror på att eurokrisen ebbar ut, säger kommunikationsdirektör Margareta Thorgren.
… Flyget
Både Malmö Aviation och SAS tror på en tillväxt i år. SAS öppnar många säsongslinjer, eftersom tillväxten väntas drivas av privatresandet.
… Möten
Affärsresebyråernas grupp- och eventavdelningar ser en avmattning på möten och event. Svenska Möten likaså, men förutspår en svag uppgång i slutet av 2013.
… Hotellen
Sämre efterfrågan första halvåret och bättre andra för hotellen, spår branschorganisationen Visita. Scandic ser dock redan nu tecken på att marknaden växer 2013.
… Chartern
Kraftigt ökad bokningsingång för sommaren och kommande vinter för alla stora charterarrangörer.
… Resebyråerna
Privatresebyråernas försäljning ökar och gynnas av charterns tillväxt. Affärsresebyråerna får handskas med en mer avvaktande marknad.
… Tågen
Det är positiva tongångar på SJ. Höga bensinpriser och ökat miljöintresse sätter fart på tågresandet.