Annons:

Plus och minus för SAS GO och PLUS

Ett drygt halvår har gått sedan SAS slopade sin business- klass inom Europa. En del storföretag ger tummen upp för de nya koncepten Go och Plus, medan andra inte ens märkt förändringen.

Nu skippar vi skynket! ropade SAS i juni och slängde sin gamla businessklass på sophögen. In kom i stället produkterna SAS Go respektive Plus på Europalinjerna. Plusbiljetten är av- och ombokningsbar utan kostnad och med den följer förmåner som fast track och loungetillgång. Plus är generellt sett dyrare, men med god framförhållning kan den kosta mindre än den icke avbokningsbara Gobiljetten.
De flesta svenska företag tillåter inte sina resenärer att sitta i businessklass inom Europa, medan ombokningsbara biljetter till låga priser alltid är efterfrågat. Så det nya konceptet borde vara en smart satsning från SAS sida. Eller?
– Det här är inte en produkt som vi satt och väntade på, säger Ola Ohlson, mötes- och resesamordnare för Ikea Sverige.
Lägsta pris gäller alltid för Ikeas resenärer, vad sedan biljetten heter spelar ingen roll och inte heller om den inkluderar olika tilläggstjänster. Inte ens flexibiliteten hälsas med jubelrop.
– Visst, ibland väljer resenärerna en flexibel biljett, men utgångsläget är att vi inte behöver boka om våra resor. Och fast track är visserligen en bra och efterfrågad produkt, men det vore bättre om den kunde få ingå i vårt företagsavtal, i stället för att som nu vara knuten till en specifik biljettyp som vi endast använder i undantagsfall.
Ola Ohlson uppskattar dock att SAS förenklat sitt koncept.
– All förenkling är i grunden positiv och renodlingen av konceptet tyder på att SAS lyssnat på marknaden. Jag uppskattar tydligheten med bara två klasser inom Europa.

I motsats till Ikea är byggkoncernen NCC mycket positiv till det nya konceptet. Enligt företagets globala travel manager Ole Kristoffersen var skepsisen stor, men han menar att konceptet nu fungerar över förväntan:
– Det här är ett steg i rätt riktning, för det medverkar till att prisbilden blir lägre. Ombokningar kan bli väldigt dyra i slutändan, särskilt när man räknar in vår egen hanteringskostnad för dem. Därför har en del av våra frequent flyers TPC-kort*, så vi faktureras först när resan är avslutad. Tillgången till lounger är också bra, resenärens välbefinnande är en viktig faktor.
Just ombokningsmöjligheten har dock fått EvaLis Danielson, travel manager Norra Europa på ABB, att lägga pannan i djupa veck.
– SAS har tänkt rätt, det ska inte vara så stor prisskillnad mellan ekonomi- och businessklass som tidigare. Men vårt problem med det nya konceptet är just ombokningen. Den som är tidigt ute – och det är de flesta i vår organisation – kan få tag i en billig och flexibel Plusbiljett. Men om den sedan måste bokas om närmare avresan kanske de billiga biljetterna tagit slut och man tvingas betala ett relativt högt pris. Då blir totalsumman större trots fri ombokning. Vi håller just nu på att utvärdera det här, så jag kan inte svara på om det verkligen är så. Men det är något vi måste titta närmare på.
I övrigt är även EvaLis Danielson positiv till SAS-satsningen:
– Att man vågar göra något nytt brukar leda till förändringar och förbättring. SAS har tagit ett modigt steg.

Arne Sjögren är en av Resias mest erfarna affärsresesäljare, baserad i Göteborg. Han tycker att det är bra att SAS tagit bort sin businessklass inom Europa, eftersom det inte klingade så bra i prismedvetna företags ögon och för att kunderna inte ska behöva betala för tjänster som de kanske inte utnyttjar.
– Men i slutändan är det inte någon jätteskillnad jämfört med tidigare och de billiga Plusbiljetterna verkar inte finnas på alla Europadestinationer. Ska jag vara ärlig kommer de inte upp som ett alternativt så väldigt ofta.

Mia Andersson är globalt programansvarig för Astra Zenecas travel service och tycker att SAS valt rätt väg att gå.
– Jag är övertygad om att Go och Plus är här för att stanna, för det är vad vi vill ha: ett grundpris för att resa från A till B, som du kan bygga på med förmåner om du behöver. Fler flygbolag kommer säkert att följa efter, men SAS är först ut bland de kommersiella bolagen och det är alltid en utmaning att få folk att förstå nyheter.
Hon menar att det återstår mycket arbete – trots att konceptet funnits i ett halvår – för SAS att förklara skillnaderna mellan Plus och Go. Det är också fortfarande svårt att identifiera de nya klasserna i Astra Zenecas självbokningssystem, eftersom termerna Go och Plus inte används där.
– SAS har mycket informationsarbete kvar och onlineverktyget måste förbättras. Vi fokuserar på att förenkla så mycket som möjligt för resenärerna, så att de lätt kan se vilken service och flexibilitet som ingår i respektive pris. Men det tar tid innan SAS nya koncept är helt implementerat, säger hon.
Astra Zeneca är inte ensamt om att vilja ha mer information från SAS. En travel manager, som vill vara anonym medgav att hen hade glömt Go och Plus tills Travel News ringde:
– När SAS var här i våras lät det som en bra produkt, men sedan dess har jag faktiskt inte haft en tanke på den. Vi reser en hel del och jag har frågat mina kolleger, men ingen kommer ihåg den.

*) Med ett TPC-kort, Travel Pass Corporate, reser man utan biljett och alla omkostnader betalas efter resans slut, antingen via faktura eller kreditkort.

Kommentarer är stängda.