God morgon, det är Cathrine på American Express, vad kan jag hjälpa dig med?
Cathrine Lindholm, för dagen iförd en ljusblå stickad kofta som matchar hennes blå ögon och en bekväm jeanskjol, tar emot första telefonsamtalet från en av ”sina” affärsresenärer. Vad kunden inte ser är att Cathrine inte sitter med resten av arbetskamraterna i kontorslandskapet i Stockholms innerstad. Hon arbetar tre mil därifrån, i familjens eget arbetsrum i villan på Ekerö. Fast om kunden lyssnar riktigt noga (vilket en del gör) märker de kanske avsaknaden av bakgrundsljud under samtalet. Det där låga sorlet som alltid finns i ett kontorslandskap.
– Det var den största positiva överraskningen med att jobba hemma, att det är en så avslappnad känsla. Jag är så lugn och fokuserad. Det är inga ljud omkring som tar min energi. Och jag känner mig inte ensam, för jag har ju hela tiden kontakt med mina kunder.
Cathrine Lindholm är en av 73 resesäljare på American Express Global Business Travel i Norden som fått möjligheten att jobba hemifrån. Programmet introducerades i USA för fem år sedan, och kom till Norden 2012. Officiellt är namnet American Express Access@home, men i vardagstal kallas Cathrine och hennes kolleger som jobbar hemifrån home workers, hemarbetare. Det är ett strategiskt projekt som ska gynna både företaget och medarbetaren. Med många hemarbetare kan resebyrån spara in kontorskostnader. Medarbetaren slipper dyrbar restid och kan lättare få ihop livspusslet. För Cathrine var det att slippa den långa restiden till jobbet som lockade. Att åka kollektivt med den snirkliga busslinjen från villaområdet en bit från Ekerö centrum in till Bromma i tidig rusningstrafik och vidare med tunnelbanan tar 1,5 timme. Och lika lång tid hem på eftermiddagen.
– En del morgnar kunde jag samåka med min man, som jobbar i Jordbro i södra Stockholm. Då tog vi färjan till Botkyrka och han kunde släppa av mig vid en pendeltågsstation. Då gick resan in på en timme, och det var snabbt för mig, säger Cathrine.
Både hon och hennes man är uppväxta på Ekerö, med närhet till Mälaren och vidsträckta åkrar och ängar. Att flytta där-ifrån har aldrig funnits på kartan. Men lika otänkbart har det varit för henne att byta yrke för att kunna jobba närmare hemmet. Den långa resvägen har varit vardag. Ända sedan hon klev in som nybakad resesäljare på SJ Resebyrå 1987 har det här varit jobbet hon älskar. Hon följde med när resebyrån blev omvandlad till Nyman & Schultz, som köptes upp av American Express. 2001 rekryterades hon till affärsresebyrån Rosenbluth – ”ett jättestort steg för mig”. Men tre år senare förvärvades Rosenbluth av Amex – och plötsligt var hon tillbaka på ruta ett.
– Det var som att komma hem igen, jag träffade kolleger på jobbet som jag arbetat med förut – till och med min allra första chef. Jag gillar kulturen på Amex, det är tryggt och ordning och reda.
När American Express gick ut med erbjudandet om att bli hemarbetare blev Cathrine nyfiken, att slippa den långa resvägen lockade, men hon var lite tveksam hur det skulle vara att jobba helt själv utan arbetskamrater. Men hon övervann tveksamheten och blev antagen. Resultatet: En dag i maj förra året gjorde hon sin sista arbetsdag på kontoret på Magnus Ladulåsgatan. Hon satte sig på bussen hem med sin kontorslaptop i knät.
– Jag kände mig lite märkvärdig och stolt. Det var jättespännande! säger hon och ler åt minnet.
Att vara hemarbetare har förändrat hennes vardagsliv mer än hon anat. Plötsligt har hon fått tre timmar extra till annat än sitta och skaka på överfulla bussar och tunnelbanetåg. Hon har passerat livsfasen med stressiga dagislämningar – de två sönerna är 17 och 20 år – och börjar istället varje morgon med en promenad längs med vattnet, gärna med en kamera i hand. Hon har kunnat följa och dokumentera skiftningarna i årstiderna, njuta av naturens underverk och ändå varit på plats i arbetsrummet och loggat in klockan 8 eller 8.30, beroende på schemat. Fredagen börjar hon med ett yogapass på gymmet i närheten och när hon loggat ut efter arbetsdagen finns tid att pyssla i trädgården. Och när företaget någon gång bett henne att hoppa in och jobba extra vid hög arbetsbelastning har hon ställt upp.
– Nu känns pendlingen som ett slöseri med tid och så mycket stress. Jag får så mycket mer livskvalitet, nu kan jag till exempel pyssla om mina grabbar på morgonen och äta frukost med dem under samma tak innan de ger sig iväg till skola och jobb.
Cathrine berättar sakligt och eftertänksamt. Det finns inget påklistrat positivt över hennes berättelse. Och visst, hon saknar jobbarkompisarna ibland, men inte så mycket som hon trodde. För under arbetstiden går nästan all tid åt att serva och ha kontakt med kunderna – och den kontakten har hon kvar. Hon och hennes närmaste kollega på Amex, som fungerar som backuper åt varandras kunder när någon av dem är ledig, chattar dessutom varje morgon. Eftersom Cathrines närmaste chef, teamledaren, sitter i Malmö, skulle de ändå inte träffas inne på Stockholmskontoret.
– Men när hon kom ny i november hade vi ett personligt möte och när det var dags för utvecklingssamtal träffades vi igen – för det är ju viktigt att träffas personligen ibland.
Och konsekvensen av att jobbesöken i Stockholm är få, fyra-fem gånger det senaste halvåret, är att det känns desto roligare när de blir av. Det handlar om möten när leverantörer kommer på besök till kontoret, kanske en hotellvisning eller ett kvällsevenemang. Då sätter Cathrine sig med glädje på bussen igen.
– Jag har både mer tid och ork – känner mig mer sugen. Även efter 25 år är det ju en fantastiskt rolig bransch att jobba i!
American Express Business Travels hemarbetare är mer nöjda än de som jobbar på resebyråkontoren. Det visar en uppföljning som företaget gjorde i både Europa och Norden i januari i år.
– Ingen av hemarbetarna i Norden har velat komma tillbaka till kontoret, säger Jörgen Karlsson, ansvarig för Service Delivery i Sverige och Norge, det vill säga högsta chef för alla resebyråkontoren i de båda länderna
Programmet American Express Access@home introducerades i USA 2009 och 2012 i Norden, även om det kom igång på allvar 2013. Majoriteten av hemarbetarna finns i Sverige, där resebyrån har majoriteten av sina medarbetare.
– Det finns helt andra tekniska möjligheter idag jämfört med fem-sex år sedan för medarbetarna att jobba hemifrån och ha full tillgänglighet. I praktiken skulle en medarbetare kunna sitta i Spanien och jobba med våra svenska kunder, säger Jörgen Karlsson.
Fördelarna för företaget är på sikt minskade hyreskostnader, men också ökad attraktivitet som arbetsgivare genom att erbjuda medarbetarna större flexibilitet.
– Unga människor har en annan bild om var och när de ska arbeta. Mobiliteten sparar tid och framförallt i storstäder slipper man långa restider.
Intresset för hemarbete har varit stort inom organisationen, både på storstadskontoren och på kontoren ute i landet. Enligt Jörgen Karlsson är det både yngre och äldre resesäljare, heltidare som deltidare, som ansökt och antagits till programmet. En kommentar som återkommer bland hemarbetarna är att de har lättare att koncentrera sig när de sitter hemma i lugn och ro. American Express har dock krav på hur arbetsmiljön ska vara i hemmet.
– De ska ha en särskild, avskild arbetsplats, inte sitta vid köksbordet. Kunden ska inte märka någon skillnad jämfört med om man får hjälp av en resekonsult som sitter på callcentret.
Alla hemarbetarna hör till sina tidigare team, vilket ställer nya krav på teamledarna när det gäller att kommunicera med sina ”virtuella” medarbetare.
– Det är viktigt att utbilda cheferna hur de kan hitta nya sätt att se medarbetarna. Det kan handla om att använda chatten för att bara höra av sig hur medarbetaren mår istället för att gå runt och stämma av läget. Ännu viktigare är det att upprätthålla strukturen för möten när en del mötesdeltagare bara finns med på telefon. Hemarbetarna blir ett exempel på hur varje medarbetares behov är olika – och att det är viktigt att utveckla ett individanpassat ledarskap, säger Jörgen Karlsson.
Är inte risken att den starka företagskulturen urholkas när de anställda inte träffas?
– Den risken finns förstås, men vi har inte märkt av det, inte heller i USA där man gått igenom fler faser än i Norden. Inom företaget jobbar vi så mycket virtuellt på alla plan inom alla delar av företaget, så jag tror det blir en del av American Express-kulturen.