[i=484006;w440;nb;nl]
2010 blev ett tufft år för Ölvemarks och dotterbolaget Scandorama – de två dominanterna på svenska bussresemarknaden. Som TN kunde avslöja i novembernumret jagar tyska Skatteverket bolagen för fusk med vägmoms för 13-15 miljoner.
Sedan dess har motgångarna kommit slag i slag. När tyskarna tog till bryska metoder och beslagtog bussar för bussbolag som tidigare kört åt Scandorama blev det rubriker i både Kvällsposten och Dagens Nyheter.
Även danskarna har insett att svenska bussbolag har struntat i att betala dansk vägmoms för miljonbelopp.
2011 ser inte ut att bli lugnare. För mitt i julstöket kom nästa dråpslag. Efter drygt ett års utredning bötfäller Konkurrensverket Ölvemarks och Scandorama med totalt 13 miljoner kronor för konkurrensbegränsande samarbete.
– Bolagen är Sveriges två största bussresearrangörer och att samarbeta när det gäller prissättning, när Scandorama inte haft kontroll över det andra bolaget, ser vi allvarligt på, säger Linda Gustafsson, handläggare på Konkurrensverket.
Ärendet gäller åren 2007–2009, då Scandorama med förre ägaren och vd:n Johan Malmqvist i spetsen, började köpa in sig i Ölvemarks.
Först 10 procent 2007, sedan ytterligare 10 procent i februari 2009 – och tanken var att de sista 80 procenten skulle förvärvas i mars samma år. Nu blev det aldrig så. Scandoramas finanser havererade och Ölvemarks fick tillsammans med bussbolaget Bergkvara Buss träda in som räddande änglar och ta över bolaget.
Konkurrensverkets utredning handlar dock om tiden då Scandorama var minoritetsägare i Ölvemarks. Bolagen inledde ett omfattande samarbete som inkluderade prissättning och rabatter, uppdelning av marknaden och produktionsupplägg. Olagligt enligt svenska konkurrensregler. Att Scandorama har haft en minoritetspost i Ölvemarks och att vd:n Johan Malmqvist tagit plats i styrelsen räcker inte för ett så omfattande samarbete enligt Konkurrensverket.
– Vi menar att det var ett legitimt samgående. Avtalet var utformat så att ingen part skulle kunna frånträda det, kontrar Peo Svensson, vice vd på Scandorama och Ölvemarks.
Scandorama krävs på 4 miljoner i böter, Ölvemarks 9,2 miljoner. Men det kunde varit etter värre. Konkurrensskadeavgiften uppgick först till 19,4 miljoner för Scandorama och 13, 1 miljoner för Ölvemarks. Men eftersom bolagen samarbetat fullt ut med utredarna sänktes böteskravet kraftigt. Det nära samarbetet är heller inget som bolagen har hemlighållit utåt.
Det blir nu Stockholms tingsrätt som avgör om bussresearrangörerna agerat naivt och okunnigt, eller inom lagens ramar.
Men frågan kvarstår: hur många svarta rubriker och mångmiljonkrav klarar de två bussreseföretagen av? Tuffast är situationen för Scandorama, som 2008–2009 gjorde en sammanlagd förlust på över 40 miljoner – och då är de utländska momskraven och kartellböterna inte inräknade. Ändå bedyrar bolagen att eventuella kartellböter inte kommer att äventyra verksamheterna.
Vad TN erfar kan det i praktiken betyda att Bergkvara Buss, som äger 45 procent av Ölvemarkskoncernen, skjuter till det kapital som behövs mot en högre ägarandel. Att sätta Scandorama i konkurs är nog inget alternativ, för det har gått för mycket prestige i hela historien, säger en person med insyn i bussresebranschen.
Peo Svensson bekräftar att koncernen med alla medel vill hålla Scandorama på fötterna.
– Skulle vi sätta Scandorama i konkurs skulle alla investeringar vi gjort vara kastade i sjön.
Sedan dess har motgångarna kommit slag i slag. När tyskarna tog till bryska metoder och beslagtog bussar för bussbolag som tidigare kört åt Scandorama blev det rubriker i både Kvällsposten och Dagens Nyheter.
Även danskarna har insett att svenska bussbolag har struntat i att betala dansk vägmoms för miljonbelopp.
2011 ser inte ut att bli lugnare. För mitt i julstöket kom nästa dråpslag. Efter drygt ett års utredning bötfäller Konkurrensverket Ölvemarks och Scandorama med totalt 13 miljoner kronor för konkurrensbegränsande samarbete.
– Bolagen är Sveriges två största bussresearrangörer och att samarbeta när det gäller prissättning, när Scandorama inte haft kontroll över det andra bolaget, ser vi allvarligt på, säger Linda Gustafsson, handläggare på Konkurrensverket.
Ärendet gäller åren 2007–2009, då Scandorama med förre ägaren och vd:n Johan Malmqvist i spetsen, började köpa in sig i Ölvemarks.
Först 10 procent 2007, sedan ytterligare 10 procent i februari 2009 – och tanken var att de sista 80 procenten skulle förvärvas i mars samma år. Nu blev det aldrig så. Scandoramas finanser havererade och Ölvemarks fick tillsammans med bussbolaget Bergkvara Buss träda in som räddande änglar och ta över bolaget.
Konkurrensverkets utredning handlar dock om tiden då Scandorama var minoritetsägare i Ölvemarks. Bolagen inledde ett omfattande samarbete som inkluderade prissättning och rabatter, uppdelning av marknaden och produktionsupplägg. Olagligt enligt svenska konkurrensregler. Att Scandorama har haft en minoritetspost i Ölvemarks och att vd:n Johan Malmqvist tagit plats i styrelsen räcker inte för ett så omfattande samarbete enligt Konkurrensverket.
– Vi menar att det var ett legitimt samgående. Avtalet var utformat så att ingen part skulle kunna frånträda det, kontrar Peo Svensson, vice vd på Scandorama och Ölvemarks.
Scandorama krävs på 4 miljoner i böter, Ölvemarks 9,2 miljoner. Men det kunde varit etter värre. Konkurrensskadeavgiften uppgick först till 19,4 miljoner för Scandorama och 13, 1 miljoner för Ölvemarks. Men eftersom bolagen samarbetat fullt ut med utredarna sänktes böteskravet kraftigt. Det nära samarbetet är heller inget som bolagen har hemlighållit utåt.
Det blir nu Stockholms tingsrätt som avgör om bussresearrangörerna agerat naivt och okunnigt, eller inom lagens ramar.
Men frågan kvarstår: hur många svarta rubriker och mångmiljonkrav klarar de två bussreseföretagen av? Tuffast är situationen för Scandorama, som 2008–2009 gjorde en sammanlagd förlust på över 40 miljoner – och då är de utländska momskraven och kartellböterna inte inräknade. Ändå bedyrar bolagen att eventuella kartellböter inte kommer att äventyra verksamheterna.
Vad TN erfar kan det i praktiken betyda att Bergkvara Buss, som äger 45 procent av Ölvemarkskoncernen, skjuter till det kapital som behövs mot en högre ägarandel. Att sätta Scandorama i konkurs är nog inget alternativ, för det har gått för mycket prestige i hela historien, säger en person med insyn i bussresebranschen.
Peo Svensson bekräftar att koncernen med alla medel vill hålla Scandorama på fötterna.
– Skulle vi sätta Scandorama i konkurs skulle alla investeringar vi gjort vara kastade i sjön.
Relationen till bussbolagen, som har eller har haft kontrakt med de två bussresearrangörerna, är också ansträngd. 19 svenska bussbolag granskas just nu av de danska skattemyndigheterna för misstänkt vägmomsfusk. De har dessutom blivit polisanmälda av Danmarks tidigare trafikminister Poul Andersen för fusket.
Bussbolagens ilska bottnar i de standardavtal som Ölvemarks och Scandorama skriver med bussbolagen. Där har bussresearrangörerna tagit på sig ansvaret att betala in vägmomsen – vilket de oftast sedan struntat i att göra. Nu när de danska momskraven dimper ner uppstår tvister där bussbolagen vill att Ölvemarks och Scandorama ska betala. Även bussbolagen som hamnat i klorna hos tyska skatteverket vill ha tillbaka pengar från bussresearrangörerna.
Ändå är det uppdagade momsfusket ingen nyhet bland många bussbolag. Det har snurrat uppgifter om medvetet momsfusk inom Ölvemarks och Scandorama i många år. Men den stenhårda konkurrensen i den fragmenterade bussbranschen har gjort det svårt att säga nej till samarbete.
I spåren av ”vägmomsskandalen” har några bussbolag försökt samla sina styrkor. Göranssons Buss i Höllviken fick en buss beslagtagen i Tyskland i höstas och tvingades betala 20 000 euro för att få loss bussen. Nu samarbetar de med fyra andra bussbolag för att få tillbaka sina pengar. Ingen av dem kör för bussresearrangörerna i dag.
– För små bussbolag handlar det om massor av pengar. Vi har inte fått ut allt vi begärt, men vår goda tro är att det kommer att lösa sig. Vi hade kontakt med dem så sent som förra veckan, säger Magnus Göransson på Göranssons Buss.
Bussbolagens ilska bottnar i de standardavtal som Ölvemarks och Scandorama skriver med bussbolagen. Där har bussresearrangörerna tagit på sig ansvaret att betala in vägmomsen – vilket de oftast sedan struntat i att göra. Nu när de danska momskraven dimper ner uppstår tvister där bussbolagen vill att Ölvemarks och Scandorama ska betala. Även bussbolagen som hamnat i klorna hos tyska skatteverket vill ha tillbaka pengar från bussresearrangörerna.
Ändå är det uppdagade momsfusket ingen nyhet bland många bussbolag. Det har snurrat uppgifter om medvetet momsfusk inom Ölvemarks och Scandorama i många år. Men den stenhårda konkurrensen i den fragmenterade bussbranschen har gjort det svårt att säga nej till samarbete.
I spåren av ”vägmomsskandalen” har några bussbolag försökt samla sina styrkor. Göranssons Buss i Höllviken fick en buss beslagtagen i Tyskland i höstas och tvingades betala 20 000 euro för att få loss bussen. Nu samarbetar de med fyra andra bussbolag för att få tillbaka sina pengar. Ingen av dem kör för bussresearrangörerna i dag.
– För små bussbolag handlar det om massor av pengar. Vi har inte fått ut allt vi begärt, men vår goda tro är att det kommer att lösa sig. Vi hade kontakt med dem så sent som förra veckan, säger Magnus Göransson på Göranssons Buss.
Ett glädjeämne för Scandorama och Ölvemarks är ändå att Ticket och Resia – trots graverande anklagelser – fortsätter att sälja deras bussresor.
Avgörande är förstås om kunderna är lika förlåtande. Vice vd Peo Svensson medger att bolagen inte har gått skadefria när det gäller nya bokningar.
– Det är klart att skriverierna gör att en del nya kunder tänker sig för och även om en del är sant av det som skrivs, så är inte allting det. Men totalt sett har vi förtroendet kvar hos kunderna.
På Travelnews.se har dock debatten gått het. ”Skäms ni inte inför alla resenärer? Vi är en grupp på sex personer som ska åka med Scandorama till Paris vi har avbokat” är en kommentar.
Om denna kund är ett undantag eller inte får framtiden utvisa.
Avgörande är förstås om kunderna är lika förlåtande. Vice vd Peo Svensson medger att bolagen inte har gått skadefria när det gäller nya bokningar.
– Det är klart att skriverierna gör att en del nya kunder tänker sig för och även om en del är sant av det som skrivs, så är inte allting det. Men totalt sett har vi förtroendet kvar hos kunderna.
På Travelnews.se har dock debatten gått het. ”Skäms ni inte inför alla resenärer? Vi är en grupp på sex personer som ska åka med Scandorama till Paris vi har avbokat” är en kommentar.
Om denna kund är ett undantag eller inte får framtiden utvisa.
Skandalturerna i korthet
December 2008
Scandoramas havererade ekonomi gör att Johan Malmqvist säljer bolaget till maltesen Beppe Bugeja.
Scandoramas havererade ekonomi gör att Johan Malmqvist säljer bolaget till maltesen Beppe Bugeja.
Februari 2009
Ekopolisen i Malmö gör razzia mot Scandorama och inleder förundersökning mot Malmqvist om misstänkt fusk med provisioner från tyska hotell som hamnat på hemliga bankkonton utomlands.
Ekopolisen i Malmö gör razzia mot Scandorama och inleder förundersökning mot Malmqvist om misstänkt fusk med provisioner från tyska hotell som hamnat på hemliga bankkonton utomlands.
Maj-juni 2009
18 miljoner i obetald svensk moms uppdagas hos Scandorama. Konkursen är nära när Ölvemarks tillsammans med Bergkvara Buss går in, löser skulderna och övertar bolaget.
18 miljoner i obetald svensk moms uppdagas hos Scandorama. Konkursen är nära när Ölvemarks tillsammans med Bergkvara Buss går in, löser skulderna och övertar bolaget.
Augusti 2009
Konkurrensverket inleder förundersökning mot Scandorama och Ölvemarks för brott mot konkurrensregler. I dec 2010 kommer beslutet: böter på 13 miljoner.
Konkurrensverket inleder förundersökning mot Scandorama och Ölvemarks för brott mot konkurrensregler. I dec 2010 kommer beslutet: böter på 13 miljoner.
Hösten 2010
Tyska skatteverket kräver in mångmiljonbelopp i vägmoms från Scandorama och Ölvemarks. Samma sak inträffar i Danmark, där kraven ställs till researrangörens anlitade bussbolag.
Tyska skatteverket kräver in mångmiljonbelopp i vägmoms från Scandorama och Ölvemarks. Samma sak inträffar i Danmark, där kraven ställs till researrangörens anlitade bussbolag.