Ett ihållande höstregn förstärker känslan av ombonad värme och hemtrevlighet när jag kommer in i receptionen på Clarion Collection Hotel Kompaniet vid Nyköpingsån i Nyköping. Levande ljus och soft jazzmusik i bakgrunden gör sitt till medan de sista frukostgästerna plockar bland påläggen i frukostbuffén. I bakgrunden skymtar en mindre konferensgrupp.
Det är svårt att tidsplacera det ljusröda tegelhuset med mindre hörntorn, som i folkmun kallas tandläkarhuset eftersom en del av huset hyser tandläkarmottagningar. Det visar sig att huset en gång var kontorslokaler åt varuhuset NK:s möbeltillverkning i Nyköping. Därifrån namnet Kompaniet.
Fabrikslokalerna är sedan länge rivna men kontorslokalerna på Folkungagatan har blivit hotell. Sober serviceindustri tar över där industrialismen har flyttat långt bort.
Karin Larsdotter i receptionen har arbetat på hotellet i två och ett halvt år. Hon skulle rekommendera sin arbetsplats till vänner varje dag, men sätter ändå inte högsta betyg på sin arbetsplats varje dag hon stämplar ur. Frågan hon och kollegorna svarar på efter varje arbetsdag är: Skulle du rekommendera din arbetsplats till dina vänner?
– För mig är det ett betyg på hur arbetsdagen har varit, säger Karin, som tycker att det känns bra att betygsätta sin arbetsplats.
Hon är alltid ärlig i sina omdömen. Men hon har ännu inte upplevt att betygsättningen har ändrat på någonting på hotellet.
Även Amanda Björlin, som arbetar i köket och baren, tycker att betygsättningen av arbetsplatsen är bra.
– Det är inte alltid man säger vad man tycker, då är det bra att bara kunna trycka in vad man tycker, säger hon.
Att låta de anställda betygsätta sin arbetsplats varje dag är helt nytt. Men de stora hotellkedjorna är vana vid att mäta och jämföra sig med andra hotell. Clarion Collection gick för tre år sedan från att mäta kundnöjdhet en gång om året till att göra det varje dag med det svenska verktyget Loopon.
Till sin hjälp har de bedömningsverktyget Net Promotion Score som visar hur villiga gästerna är att rekommendera hotellet till sina vänner. +100 betyder att alla gäster är ambassadörer som är beredda att aktivt rekommendera hotellet och -100 betyder att inga gäster kommer att återvända – alla hoppar av (se faktaruta).
Hotelldirektören Liza Lyberg och Robert Wilhelmsson, som är chef över hotelldirektörerna inom Clarion Collection har ett möte vid ett litet runt bord i restaurangen med utsikt över Nyköpingsån.
Båda två är vänliga och välartikulerade. Det märks att de gillar sina arbeten.
På sin laptop visar Robert Wilhelmsson hur stor andel av gästerna som rekommenderar de olika Choicehotellen för sina vänner de senaste 30 dagarna. Det visar sig att Clarion Collection Hotel Kompaniet i Nyköping har högst nöjdhetspoängen av alla Choicehotell, 86 av 100 möjliga där 50 anses vara bra. Därför är det kanske inte så konstigt att Kompaniet tillsammans med Clarion Collection Hotel Cardinal i Växjö blev de första att testa att låta de anställda betygsätta sin arbetsplats varje dag, med hjälp av samma bedömningsverktyg.
– Eftersom det fungerar så bra att låta gästerna betygsätta oss varje dag tänkte jag att vi borde låta personalen göra samma sak. Det kändes självklart eftersom de anställdas trivsel påverkar gästernas trivsel, säger Robert Wilhelmsson.
Liza Lyberg visar ett diagram över betygen under sommarmånaderna. Här finns både toppar och dalar. Det handlar inte om några mysterier. Hon kan enkelt förklara den största dippen.
– Bemanningen var inte anpassad till att det skulle komma en stor bussgrupp den dagen. Sådant lär vi oss av för framtiden, säger hon.
Eftersom alla anställda anger vilken personalgrupp de tillhör när de betygsätter sin arbetsplats går det också att upptäcka mindre tydliga problem.
– Det betyder att jag kan välja att lägga resurser där de behövs. Det kan handla om enkla lösningar som att köpa in ytterligare en dammsugare, säger Liza Lyberg.
Försöket är så lyckat att Clarion Collection planerar att låta andra hotell i kedjan testa systemet till våren. Tills dess ska de tekniska systemen förbättras så att hotelldirektörerna enklare kan plocka ut nyckeltalen.
En besvikelse är att de anställdas betyg på sin arbetsplats har varit lägre än gästernas betyg på samma hotell. När gästerna sätter 86 poäng av 100 nöjer sig de anställda med 60 poäng.
– Jag trodde att vi skulle få högre nivåer. Men det visar att det finns potential för förbättringar, säger Robert Wilhelmsson.
Analysverktyget Net Promotor Score bygger på den enkla frågan hur sannolikt det är att kunderna kommer att rekommendera tjänsten eller varan till vänner och kollegor. Kunderna får ange en siffra från 0 (inte alls troligt) till 10 (extremt troligt). 0 till 6 räknas som avhoppare, 7 till 8 räknas som neutrala och 9 till 10 som ambassadörer. Net Promotor Score (NPS) är ambassadörerna minus avhopparna. –100 betyder att alla kunder hoppar av och +100 betyder att alla kunder är ambassadörer för produkten eller tjänsten. +50 anses vara ett bra resultat.
På samma sätt används verktyget till att ta reda på om de anställda skulle rekommendera sin arbetsplats.
Källa: www.satmetrix.com/net-promoter/net-promoter-score-and-model