Metasökmotorerna Google Flight eller Google Hotel Finder har inte varit några större succéer i Googles strävan att vinna resesegmentet. Google Maps däremot har i princip definierat vad online-kartor handlar om. När världen skrattade åt felen i Apple Maps, där Göteborg glömdes bort, blev Google Maps den mest nedladdade appen hos Itunes.
– Mycket lite hände i kartvärlden före år 2000. Nu har vi dynamiskt skapade kartor med information från många olika källor, säger Ed Parson, geoexpert hos Google i London som TN träffar i ett försommarvarmt Lissabon.
Med ett Lissabon som väntar på att bli upptäckt utanför hotellobbyn visar Ed Parson finesser i Google Maps som att spara ner favoritplatser och hur man kan scanna in utländska menyer med Google Translate för att få veta vad man kan äta. Att lyfta fram sina reseappar är uppenbart prioriterat för Google som fyllt hotellet med utländska journalister och unga smarta Google-anställda.
Vid sidan om Googles webbsök är Google Maps en egen värld värd att fördjupa sig i. Det är tio år sedan Google köpte företaget Where 2 Technologies av de danska bröderna Lars och Jens Eilstrup. Deras karttjänst blev embryot till Google Maps. Här har Google genomdrivit sin övergripande strategi att integrera alla sina tjänster. Vid en vanlig googling efter exempelvis ”hotel San Sebastian” presenteras alltid en karta i sökresultatet.
I en allt mobilare värld blir kartan ett självklart gränssnitt att närma sig hotell, resetjänster och sevärdheter. Den största stötestenen för att få resenärerna att använda Google Maps på resan är de höga kostnaderna för roaming, att ladda ner data utanför Sverige. Men Google blickar framåt till julen 2015 när roamingavgifterna ska avskaffas för mobildatatrafik i EU. EU har redan infört restriktioner på hur mycket datatrafik får kosta inom EU och den 1 juli i år sänks gränserna ytterligare ett snäpp till max 4 kronor per megabyte inom EU. Det innebär en betydande besparing för Telias och Tres kunder, medan Tele2 och Telenor redan satt ett lägre datapris än vad EU kräver.
Det är en framtid utan roamingavgifter som har fått Google att samla journalister från norra Europa i Lissabon för att verkligen testa Googles reseappar. Under två dagar använder Travel News Google Maps, Google Translate och Field Trip med mobildatan påslagen för att förstå hur framtidens resande kommer att se ut. Och visst är det bekvämt att alltid ha tillgång till en digital karta. Papperskartor i all ära, det är den blå punkten på Google Maps som visar var användare befinner sig som gör skillnad mot papper.
– Den blå punkten är en enorm boost för resenärens självförtroende. Med den vågar vi vandra fritt, säger Ed Parson.
Google Maps har bättre möjligheter att visa aktuell och korrekt information om restauranger, hotell och sevärdheter än papperskartor och guideböcker. För lokala företag som vill synas på kartan räcker det egentligen att på sin webbplats skriva ut den fysiska adressen. Ännu bättre är att registrera företaget hos Google Places eller lägga upp en Google+profil för sitt företag. Google använder många olika källor för att innehållet på kartan ska bli korrekt. Till och med bilder från Googles Street View blir underlag för korrekta kartor.
Inga reseföretag kan ignorera Google Maps på samma sätt som det inte går att ignorera världens största resesajt TripAdvisor. Googles kartjänst är världens populäraste app, alla kategorier, med en räckvidd på 54 procent av smartmobilanvändarna i världen, enligt analysföretaget Global-index. Större än Facebook (44 procent), Youtube (35 procent) och Google+ (30 procent). Allt oftare visar Google annonser i själva kartbilden.
Med mobilens begränsade skärm och tangentbord blir röststyrning ett viktigt gränssnitt. Ännu viktigare är noteringsfunktionen Google Nu som förutser vilken information användaren behöver utifrån geografisk position, senaste sökningar och kalenderposter. Alla Androidanvändare är vana med notifieringar via Google Nu-kort. Iphoneanvändare måste aktivera Googles sökapp för att få tillgång till Google Nu. Det kan handla om notifieringar om flygtider, väder och lokaltrafiken. Alla Google Nu-kort finns inte på alla platser i världen. I USA finns exempelvis kort för att veta var du parkerat bilen. I Stockholm har Google integrerat kartor och Google Nu med data från lokaltrafiken.
Google Glass som ännu inte lanserats kommer att ta Google Nu-konceptet ytterligare en bit. Här kommer Google Nu-kortet visas i synfältet.
– Det bästa sättet att förklara Google Nu är information i ett sammanhang. Men det kan lätt bli för mycket. Därför är vi väldigt försiktiga med att inte berätta för mycket för användarna.
En intressant aspekt på Google Maps är att användarna kan skapa egna unika kartor där resor i princip kan spelas in. Det går också att tänka sig reseföretag som skapar unika kartor till sina kunder.
– Tidigare var kartor statiska, nu är de dynamiska. Vi är på väg mot en värld där användarna kommer att använda unika kartor utifrån deras eget beteende och egna preferenser, säger Ed Parson.
Vad blir nästa utmaning för online kartor?
– Det är att skapa inomhuskartor. Det är besvärligare att få tillgång till utrymmen inomhus än utomhus och gps fungerar inte inomhus.
Googles söktjänster tillsammans med Google Maps, Google+, Google Translate, guideappen Field Trip gör att Google kan följa resenären från den första researchen till det slutliga reseskrytet på sociala plattformar. Ett nät knyts runt resenärerna där relevanta annonser kan visas i exakt rätt ögonblick.
I mitten av maj genomförde Google en massiv uppdatering av sin karttjänst Google Maps:
• Enkelt att spara ner kartor för en enskild destination för visning i offline-läge. I offline-läge går det inte att få vägsbeskrivningar.
• Förbättrad navigeringsfunktion med tydligare guidning när det exempelvis är dags att svänga av med bilen.
• Förbättrat sök. Möjlighet att exempelvis filtrera fram restauranger på kartan som har betyget 3+.
• Integrering med kollektivtrafiken i världens större städer vilket gör det enkelt att få upp färdinstruktioner för hur du ska nå en adress med kollektivtrafik.
• Integrering med taxi-appen Uber.
Svenskarna tar till sig de nya möjligheter som smartmobiler ger snabbare än vad reseföretagen kan erbjuda dem. Var fjärde svensk har märkt upp ett inlägg på Facebook eller Instagram med en tagg som visar var bilden togs, enligt en ny undersökning från Ticket. Trendordet är geotagging.
Reseskryt är närmast obligatoriskt på Facebook och Instagram. Att geotagga ett inlägg på plats när bilden tas ger extra tyngd. Vem vill inte geotagga Eiffeltornet eller Kinesiska muren?
– Geotaggen från flygplatsen blir ofta startskottet på ett kommande flöde med semesterbilder från en rad olika platser. Man nöjer sig inte längre med att bara lägga upp en bild. Man vill även namnge stället specifikt, så att ens vänner och följare kan inspireras, se exakt adress och andra gästers bilder, säger Maria Gertell, kommunikationsansvarig på Ticket.
De fem populäraste platserna för geotaggning är:
1. På flygplatsen
1. Kända sevärdheter
3. På hotellet
4. På restauranger
5. På nöjes-/äventyrsparker, vattenland eller liknande
6. På barer/nattklubbar.
Källa: Novus på uppdrag av Ticket.