[i=484003;w440;nb;nl]
Genom att inte erbjuda telefon- eller mejlbokningar har Story Hotel blivit det hotell i Sverige som tar emot flest bokningar via sin egen webbplats. Ringer du blir du hänvisad till webben. Vill du boka direkt på hotellet hänvisas du till datorerna. Allt är automatiserat, även incheckningen.
Låter det opersonligt och krångligt?
Inte alls, menar hotellets vd Sören Hullberg, som är hotellveteran med många år bakom sig inom bland annat Scandic och Hilton.
– Vi får betydligt mycket mer tid för gästerna. Vi sparar administration och höjer servicegraden, säger han.
Story Hotel, grundat av ett gäng nattklubbs-entreprenörer, är ett boutiquehotell vid Stureplan med 82 rum, restaurang med råbetongväggar och hypad bar med dj:er och artister.
När gästerna anländer får de själva checka in sig via de datorer som står i entrén, som ger dem en kod till rummet. Sedan möts de av en hotellvärd som hälsar välkommen. DN På Stan skrev att ”Incheckningskön, i korridoren mellan restaurang och bar, påminner mer om entrén till en klubb än till ett hotell.”
– Drygt 60 procent av alla bokningar görs i dag direkt via hotellets egen webbplats. Det är betydligt högre än svenska hotell generellt som ligger på 5–15 procent. Resten av Story Hotels bokningar kommer från tredjepartsleverantörer, som hotellbokningssajter och resebyråer.
Konceptet har visat sig effektivt. Han bekräftar att de nu planerar att öppna ytterligare två hotell i Stockholm – och ett i Istanbul.
Beslutet att slussa alla bokningar till nätet var i grunden ekonomiskt. För att kunna pristävla med sina närmaste konkurrenter
i kvarteret beslutade de att kapa administrativa kostnader genom att distribuera alla rum via nätet.
Låter det opersonligt och krångligt?
Inte alls, menar hotellets vd Sören Hullberg, som är hotellveteran med många år bakom sig inom bland annat Scandic och Hilton.
– Vi får betydligt mycket mer tid för gästerna. Vi sparar administration och höjer servicegraden, säger han.
Story Hotel, grundat av ett gäng nattklubbs-entreprenörer, är ett boutiquehotell vid Stureplan med 82 rum, restaurang med råbetongväggar och hypad bar med dj:er och artister.
När gästerna anländer får de själva checka in sig via de datorer som står i entrén, som ger dem en kod till rummet. Sedan möts de av en hotellvärd som hälsar välkommen. DN På Stan skrev att ”Incheckningskön, i korridoren mellan restaurang och bar, påminner mer om entrén till en klubb än till ett hotell.”
– Drygt 60 procent av alla bokningar görs i dag direkt via hotellets egen webbplats. Det är betydligt högre än svenska hotell generellt som ligger på 5–15 procent. Resten av Story Hotels bokningar kommer från tredjepartsleverantörer, som hotellbokningssajter och resebyråer.
Konceptet har visat sig effektivt. Han bekräftar att de nu planerar att öppna ytterligare två hotell i Stockholm – och ett i Istanbul.
Beslutet att slussa alla bokningar till nätet var i grunden ekonomiskt. För att kunna pristävla med sina närmaste konkurrenter
i kvarteret beslutade de att kapa administrativa kostnader genom att distribuera alla rum via nätet.
Besparingarna görs inte bara i form av mindre pappersvändande och mindre personal. Eftersom kunden själv fyller i sina uppgifter är de i relativt högre grad korrekta redan från början, vilket underlättar all kredithantering. Gästen betalar redan vid bokning vilket dramatiskt minskar antalet no-shows, bokningar där gästen aldrig dyker upp. Allt som köps under vistelsen, som i baren eller från rumsservice, betalas direkt vid köpet med kortdragare. Därför behövs ingen tidskrävande utcheckningsprocedur.
– Det vi får mest beröm för av stressade affärsresenärer är att utcheckningen tar tio sekunder. Vi vill bara ha ett kvitto på att gästen har åkt, och glömmer de det är det inte hela världen. Allt är betalt. Vi är kvitt.
Som med all teknik är systemet inte felfritt. De gäster som bokat via vissa hotellbokningssajter får inte bokningskoden sänd till sig, eftersom systemen inte är kompatibla. De måste ta hjälp av personal för att checka in. Samma sak gäller vid bokningar via resebyråernas bokningssystem, GDS.
– Vi talar om för alla våra gäster att boka direkt via vår webbplats nästa gång. Det blir enklare för dem när de checkar in och ut samt att vi får en direktkontakt, säger Sören Hullberg.
Bokningar via egen webb leder också till högre marginaler eftersom tredjepartsleverantörer ofta tar upp emot 30 procent i provision.
Story Hotel, som slog upp dörrarna 2009, omsatte cirka 60 miljoner kronor förra året (hälften från restaurangen) med ett nollresultat. I år väntas omsättningen ligga stabilt och resultatet landa på ett försiktigt plus. Beläggningsgrad är 71 procent, något högre än snittet i huvudstaden.
All kommunikation med framtida kunder görs via nätet; inga pengar läggs på traditionell reklam. Förutom att skapa surr i sociala medier som Facebook, har Story Hotel annonserat flitigt på hotellbokningssajter. Under tio veckor annonserade hotellet också i Amadeus, som är den viktigaste GDS:en för att nå resebyråledet.
– Bannerannonseringen fungerade väldigt bra. Vi är ju inget Hilton utan ett litet okänt hotell som måste kämpa för varenda gäst, säger Sören Hullberg.
I takt med att beläggningen ökat har hotellet kapat annonseringsvolymen.
Webbplatsen i sig är ett bra exempel på både humoristisk storytelling och tydlig kommunikation med gästerna. Bland annat scannar hotellet gästernas anteckningar i gästboken och lägger upp dem på sajten. Sektionen är bildsatt med ett porträtt av Sören Hullberg med en blåtira.
Så är framtiden hotell utan receptioner där bokning och inchecking sker via nätet? Anders Johansson, tidigare vd för Nordic Light och Nordic Sea, menar att Story Hotels modell är ett vinnarkoncept.
– Jag skulle göra precis som Story. Det är ett utmärkt exempel på framtidshotell gällande distribution. De är otroligt bra, säger han.
– Det vi får mest beröm för av stressade affärsresenärer är att utcheckningen tar tio sekunder. Vi vill bara ha ett kvitto på att gästen har åkt, och glömmer de det är det inte hela världen. Allt är betalt. Vi är kvitt.
Som med all teknik är systemet inte felfritt. De gäster som bokat via vissa hotellbokningssajter får inte bokningskoden sänd till sig, eftersom systemen inte är kompatibla. De måste ta hjälp av personal för att checka in. Samma sak gäller vid bokningar via resebyråernas bokningssystem, GDS.
– Vi talar om för alla våra gäster att boka direkt via vår webbplats nästa gång. Det blir enklare för dem när de checkar in och ut samt att vi får en direktkontakt, säger Sören Hullberg.
Bokningar via egen webb leder också till högre marginaler eftersom tredjepartsleverantörer ofta tar upp emot 30 procent i provision.
Story Hotel, som slog upp dörrarna 2009, omsatte cirka 60 miljoner kronor förra året (hälften från restaurangen) med ett nollresultat. I år väntas omsättningen ligga stabilt och resultatet landa på ett försiktigt plus. Beläggningsgrad är 71 procent, något högre än snittet i huvudstaden.
All kommunikation med framtida kunder görs via nätet; inga pengar läggs på traditionell reklam. Förutom att skapa surr i sociala medier som Facebook, har Story Hotel annonserat flitigt på hotellbokningssajter. Under tio veckor annonserade hotellet också i Amadeus, som är den viktigaste GDS:en för att nå resebyråledet.
– Bannerannonseringen fungerade väldigt bra. Vi är ju inget Hilton utan ett litet okänt hotell som måste kämpa för varenda gäst, säger Sören Hullberg.
I takt med att beläggningen ökat har hotellet kapat annonseringsvolymen.
Webbplatsen i sig är ett bra exempel på både humoristisk storytelling och tydlig kommunikation med gästerna. Bland annat scannar hotellet gästernas anteckningar i gästboken och lägger upp dem på sajten. Sektionen är bildsatt med ett porträtt av Sören Hullberg med en blåtira.
Så är framtiden hotell utan receptioner där bokning och inchecking sker via nätet? Anders Johansson, tidigare vd för Nordic Light och Nordic Sea, menar att Story Hotels modell är ett vinnarkoncept.
– Jag skulle göra precis som Story. Det är ett utmärkt exempel på framtidshotell gällande distribution. De är otroligt bra, säger han.