Före intervju med Norwegian Cruise Line europachef Kevin Bubolz får Travel News utsända en guidad visning på Norwegian Breakaway.
Båten är 326 meter lång och 18 våningar hög. De knappt 5000 passagerarna har drygt 25 krogar att välja mellan. När vi är ombord är de flesta i land och tittar på Stockholm.
En av fördomarna när det kommer till kryssningar är att du måste sitta uppklädd vid samma bord med samma människor under en hel resa.
Så är det inte på Norwegian Cruising som infört konceptet Freestyle Cruising. Det innebär att du får sitta var du vill och klä dig i shorts om det passar dig. Mattiden bestämmer du själv liksom sällskap.
Många nordiska resenärer är också rädda för när och hur mycket dricks de ska ge. (Amerikanska passagerare har sällan detta problem.) För de nordiska kunderna har bolaget infört ett all inclusive koncept som även innefattar alkohol.
De flesta kan hantera detta förtroende, men inte riktigt alla, enligt personal vi pratar med ombord.
Det är uppenbart att många som aldrig varit ombord tror att en kryssning är ungefär som i filmen Titanic. PR och att visa upp verksamheten för så många som möjligt är ett medel mot dessa fördomar.
Norwegian Breakaway är en av bolaget totalt 16 fartyg. De ska bli fler.
2022 börjar de nya båtarna levereras. Serien heter Leonardo och har en kapacitet på 3300 resenärer. Utvecklingen att hela tiden bygga större kryssningsbåtar har avstannat. Det finns flera förklaringar.
Norwegian Breakaway är så stor att den bara får köra in i Stockholms skärgård på dagtid på grund av risken för olyckor. Skulle det börja blåsa för mycket måste färden avbrytas och båten återvända till öppet hav.
Följaktligen ligger Norwegian Breakaway söder om huvudstaden i Nynäshamn vid en seawalk. Det senare är en 260 meter lång hopfällbar rörlig gångbrygga som Stockholm hamnar byggt. Att få i land 3000 personer tar 30 minuter.
Kapten på Norwegian Breakaway är svensken Dan Svensson. Bolaget vill gärna ha en chef ombord som är från regionen man kryssar i. Dan Svensson arbetar tio veckor och är sedan ledig lika länge. Han är befäl på båten och ansvarig för de 4900 resenärerna och de 1700 i personalen. De senare kommer från 17 olika länder. Många i köket är från Malaysia. Dan Svensson har både drift- och budgetansvar ombord.
– Det är mycket intensivt och blir långa arbetsdagar. Med så många människor ombord händer det alltid något. Min uppgift är att alla är glada och lyckliga och får en bra upplevelse ombord, säger Dan Svensson när han träffar Travel News på bryggan.
Norwegian Cruise Line är trots namnet ett amerikansk bolag. HQ är i Miami. Det europeiska huvudkvarter ligger i Wiesbaden mitt i Tyskland. Från detta land kommer 2 miljoner av världens kryssningsresenärer. USA bidrar i särklass mest: 11,5 miljoner passagerare. Kina är tvåa med 2,1 miljoner resenärer. De senaste fem åren har antalet passagerare ökat med 20 procent enligt Clia, kryssningindustrins globala samarbetsorganisation.
Några dagar efter turen får Travel News kontakt med Kevin Bubolz. Han svarar på våra frågor via telefon.
– Våra fartyg är stora för att kunna ge varje gäst största möjliga flexibilitet. Vi vill vara en flytande resort. Utvecklingen att hela tiden bygga större båtar har avstannat för att alla hamnar kan inte ta de största båtarna. Vi måste hela tiden hitta och utveckla nya destinationer.
Men allt ombord är inte budget och bulk. Inne på båten finns den finare sektionen Haven.
Här finns de stora sviterna och här finns det slutna krogar och ett mindre spa. Bara de passagerare med ett Haven-passerkort kommer in.
– På Haven blir det alltid fullbokat först. Vi har byggt fler sviter på Norwegian Breakaway i samband med den senaste renoveringen.
Gästerna i Haven uppskattar lyxen och servicenivån i sin avdelning, men också att besöka den stora båten och gå på en Broadway-föreställning i stora matsalen eller besöka det väldiga vattenlandet i akter på soldäck.
– Det finns mer att göra på en stor båt. De mindre kryssningsfartygen är kanske lyxigare, men vi har mer att erbjuda.
Ytterligare en fördom är att kryssningsfartygen struntar i miljön.
– Vi har ett pågående arbete om detta. Det ligger i vårt intresse som verkar på havet att det ska finnas kvar. Vi skänker pengar till organisationer som bygger nya korallrev och värnar sköldpaddorna. Men vi är mycket visuella när vi kommer in i en hamn. Folk tänker inte på att det landar 100 000 människor på Mallorca varje dag. Vi är “bara” 4000 personer, men vi syns väldigt mycket när vi ligger i Palmas hamn. Vi inom kryssningsindustrin gör mycket för miljön och jag tycker att vi ligger före fraktfartygen när det kommer till utsläpp. Men vi kan bli bättre.
En annan av fördomarna mot kryssningar är att det är tråkigt.
– Vi vill att det ska finnas mycket att göra. På de dagar som båten är ute till sjöss är det ofta fullt i gymmet. Men det är klart. Alla gillar inte kryssningar.
Ombord finns också taxfreebutiker och en stor sektion med casino och enarmade banditer. Dessa får bara vara igång när båten ute på internationellt vatten.
Det är ingen myt att äldre människor uppskattar kryssningar. Medelåldern bland Norwegian Cruisings kunder är 49 år. 40 procent av förstagångsresenärerna återvänder till Norwegian Cruising inom några år.
– Vi har fans som har åkt med oss 20 gånger. Det är därför vi måste hitta fler destinationer. Men av de totala antalet turister i världen har bara en bråkdel varit ombord på ett kryssningsfartyg. Vi har möjlighet att växa ytterligare.