Påsken 2020 såg det helt nattsvart ut. När Pelle Olausson såg över de möjliga konsekvenserna insåg han att de skulle kunna tappa 98 procent av sin omsättning. Ligger man som Lagunen camping & stugor drygt en mil från norska gränsen skulle stängda gränser få enorma konsekvenser.
– Det var en käftsmäll. De senaste 20 åren har norrmännen varit vår absolut viktigaste målgrupp. Det blev ett abrupt slut när de inte fick korsa gränsen, säger han.
När han blickar tillbaka på årets sommarsäsong är de nästan tillbaka på 2019 års siffror. Men med till största delen nya gäster som möts av nya erbjudanden.
Om starkaste drivkraften tidigare kanske var att besöka grannlandet för att handla sprit, socker, snus och brus, och samtidigt spendera några dagar på campingen, handlar det i dag om aktiviteter och till cirka 80 procent inhemska gäster.
– Ett normalår är 25 procent av campinggästerna i Sverige från andra länder där Norge är en av de stora marknaderna. Men det inhemska intresset har ökat jättemycket under 2020 och 2021, säger Martin Juhos marknadschef på Svensk Camping SCR.
– Förra året var det en kalldusch när allt stängdes ned. När reglerna om att det var okey med två timmars resa kom släppte vi på de permitteringar vi gjort, och lade en halv miljon på bygga om och coronaanpassa anläggningen. Och vi klarade oss väldigt bra förra året. Det var en bra säsong, även om resultatet inte var det bästa. Vi landade på 56 mot 60 miljoner i budget, säger Nils Gordh, på Destination Apelviken i Varberg.
Bilden är ganska likartad: 2020 uteblev de utländska besökarna. Men med en ökning av svenska gäster blev tappet inte lika stort som i andra delar av besöksnäringen. Även om de utländska gästerna ökat i år är det inte tillbaka till nivåerna före pandemin.
P,elle Olausson, Lagunen Strömstad
– Vi tappade cirka 15 procent av omsättningen 2020. Bortfallet av utländska besökare dämpades av fler nya svenska campare, säger Johan Söör, vd för First Camp och United Camping-koncernen.
– Hittills under 2021 kommer vi inte upp i 2019 års nivå, i juli backade vi fyra procent jämfört med juli 2019 exklusive effekt av nya förvärv. Men vi är övertygade om att vi 2022 är tillbaka på en normalnivå. Även vid fortsatt smittspridning har camping bra förutsättningar; du har ett eget boende, ofta egen toalett och kök, och kan vara för dig själv på annat sätt, säger han.
På sina sex danska campingar såg de redan 2020 utvecklingen mot att de som fick stanna i hemlandet beroende på reserestriktioner satte tryck på danska campingar. Nedgången på deras danska anläggningar var då bara på två procent.
Även i år ökar camping generellt i Danmark genom i huvudsak inhemska besökare. Andelen gästnätter på campingar ökar 27 procent mot 2020.