1. Incheckningen digitaliseras
Incheckningen som en aktiv handling på flygplatsen försvinner. Passagerare som reser utan incheckat bagage har redan tagit ett stort steg åt det hållet i och med att allt fler checkar in digitalt hemma vid datorn och på så sätt slipper den manuella incheckningen på flygplatsen. Men utvecklingen kommer att fortsätta, menar Henrik Littorin. Han ser framför sig hur till exempel ett NFC-chip (Near Field Communication) i de smarta telefonerna talar om för alla sy-stem att passageraren passerar genom flygplatsens dörrar. Därmed är det bara att gå direkt till säkerhetskontrollen där en automatiserad gränskontroll säkerställer identiteten på utrikesresenärerna.
2. Effektivare säkerhetskontroll
Nästa anhalt är säkerhetskontrollen, en flaskhals som alla flygplatserna vill att resenärerna ska komma förbi så snabbt som möjligt. Här menar Henrik Littorin att dagens slingrande köer skulle, om myndigheter och övriga aktörer kan komma överens och tekniken utvecklas, kunna ersättas med ett slags scanning som resenärerna går igenom med kläder och handbagage för att några sekunder senare vara på rätt sida, det vill säga den sida där de kan ta del av flygplatsens utbud av bland annat butiker och restauranger.
3. Gaten automatiseras
Efter säkerhetskontrollen kommer passageraren att lotsas till rätt gate i rätt tid med hjälp av sin smarta telefon (som alltså är utrustad med NFC-chip, positioneringsmöjligheter eller liknande). Väl framme vid den automatiserade gaten räcker det att hålla upp telefonen för att dörrarna ska öppnas och planet boardas, menar Henrik Littorin.
4. Taggarna permanentas
Lämnas de som reser med incheckat bagage utanför den stundande digitaliseringen? undrar kanske någon nu. Svaret är nej. Även här går utvecklingen nämligen snabbt framåt, enligt Littorin. Detta bland annat med hjälp av permanenta bagagetaggar i vilka flyg- och passagerarinformation tankas ner. Enda insatsen på flygplatsen blir att gå till en automat där man lämnar sin väska för att sedan fortsätta in i det automatiserade flödet som beskrivs i punkt 1–3.
Permanenta bagagetaggar testas i till exempel Australien och Storbritannien, och förhoppningen är att det kommer att skapas en gemensam standard för detta.
5. Upplevelsen intensifieras
Flygplatserna vill spela på flera känslor, enligt devisen att nöjda och lugna passagerare är detsamma som köpbenägna och inkomstbringande passagerare. Därför kommer vi att se ännu fler exempel på hur olika naturelement plockas in. Flygplatserna kommer att jobba mer med kultur i form av till exempel konstutställningar och musikframträdanden. Design blir allt viktigare. Henrik Littorin lyfter fram Singapore Changi Airport som ett bra exempel på en flygplats som talar till de mjuka sinnena. ”Här har man exempelvis på ett lyckat sätt tänjt på gränserna för vad som är ute och inne”, säger han.
6. Utrymmet omdisponeras
Som en följd av punkt 1–5 behövs mindre utrymme innan säkerhetskontrollen. Därför kommer vi se hur de kommersiella ytorna tar alltmer plats på framtidens flygplatser.
Här ligger flera nybyggda flygplatser i Asien långt fram.
7. Informationen personifieras
Flygplatserna kommer att utnyttja ny teknik och sociala medier mer för att nå passagerare. Framtidens flygplatser kommer att interagera mer med passagerarna – både innan avresa och på plats. Vi kommer att se fler digitala lösningar med information om hur man tar sig till och från flygplatsen, var man parkerar och vad som finns inne på själva flygplatsen. På så sätt kommer passageraren väl förberedd till resan.
Henrik Littorin tar Copenhagen Airports interaktiva inomhuskartor som exempel på hur en flygplats förbereder sina passagerare på vad som väntar. Med hjälp av tjänsten kan man promenera genom flygplatsen redan innan man är där, man ser var butikerna och restaurangerna ligger. Kort sagt: man hinner planera sitt flygplatsbesök i god tid innan avresa.
Bortsett från Köpenhamn ligger flera flygplatser i bland annat Storbritannien och Asien långt fram.
”Den nya generationen flygpassagerare är mycket mottaglig för alla nya digitala lösningar”, säger Littorin och fortsätter: ”Det märks inte minst på flygplatsers växande aktivitet i sociala medier där man kommunicerar med resenärer och även anordnar och bjuder in till exempelvis tävlingar och events.”
8. Businessen flyttas
I framtiden kommer flygplatsens naturliga flöde av affärsresenärer utnyttjas ännu mer. En del av den business som sker i städerna kommer att flyttas, och vi kommer därför att få se fler hotell och kontorsbyggnader på flygplatserna. Vi kommer också att få uppleva fler stora events på och runt flygplatserna.