[i=484005;w440;nb;nl]
Kriget mellan flygbolaget American Airlines och nätresebyråerna Orbitz och Expedia började i slutet av förra året, när flygbolaget slutade sälja biljetter via Orbitz. Delta förbjöd också före jul en rad mindre nätbokningssajter att sälja bolagets biljetter.
Motåtgärderna kom direkt. Expedia hoppade in i konflikten genom att ta bort Americans information från sajten och GDS:en Sabre valde att nedgradera Americans och Deltas biljettpriser långt ner i listorna, vilket ledde till stämningar för avtalsbrott.
Själva kärnfrågan är att American vill dra ner på de stora kostnader som de betalar till GDS:erna för nätresebyråbokningar. De har därför försökt förmå nätresebyråerna att koppla upp sig direkt mot flygbolaget via en direct connect-lösning. Kunden skulle styras direkt till flygbolagets sajt och GDS:erna bli förbigångna. På detta sätt räknar American också med att kunna öka merförsäljningen som uppgradering, loungetillgång och fast check-in.
Motåtgärderna kom direkt. Expedia hoppade in i konflikten genom att ta bort Americans information från sajten och GDS:en Sabre valde att nedgradera Americans och Deltas biljettpriser långt ner i listorna, vilket ledde till stämningar för avtalsbrott.
Själva kärnfrågan är att American vill dra ner på de stora kostnader som de betalar till GDS:erna för nätresebyråbokningar. De har därför försökt förmå nätresebyråerna att koppla upp sig direkt mot flygbolaget via en direct connect-lösning. Kunden skulle styras direkt till flygbolagets sajt och GDS:erna bli förbigångna. På detta sätt räknar American också med att kunna öka merförsäljningen som uppgradering, loungetillgång och fast check-in.
Här blev det tvärnit från flera håll och stora krafter sattes i rullning. Både GDS:er och resebyråer gör allt som står i deras makt för att stoppa Americans planer. Det handlar om stora pengar och överlevnad för ett helt distributionssystem.
– Att motståndet är så massivt beror på att alla är rädda för sin överlevnad. Det tyder på att American är rätt ute i sin plan. Jag tror inte att utvecklingen kommer att kunna stoppas i USA, bara fördröjas, säger Anders Johansson, konsult på Hospitality Visions, som tror att även hotellen på sikt kommer att skapa direktlänkar.
Amerikanska analytiker förutspår att fler flygbolag kommer att följa Americans exempel. Samtidigt menar många att flygjätten tar en stor risk genom att utmana nätgiganterna.
– Medan vi applåderar dessa försök på längre sikt går det inte att förneka att ungefär 43 procent av Americans intäkter (8 miljarder dollar) har utsatts för risk för att spara bara några hundra miljoner dollar, säger JP Morgans analytiker Jamie Baker amerikanska medier.
125 av USA:s största reseorganisationer och resebyråer har format en koalition som bojkottar Americans nya system.
– Koalitionen riktar sig mot att flygbolag bygger system som går förbi de centrala distributionssystemen. Då blir det omöjligt att jämföra biljetter för travel managers och konsumenter, säger Andrew Weinstein, director för Open Allies for Airfare Transparency.
Nästan 90 procent av USA:s alla travel managers förväntar sig högre resekostnader och svårigheter att jämföra priser om ett skifte sker i flygindustrin, enligt en undersökning av Global Business Travel Association på 244 travel managers.
American slår tillbaka och menar att resekostnaderna i stället minskar utan mellanhänder.
Även GDS:erna har bjudit hårt motstånd. Sabre petade ner AA:s biljetter i listorna och Travelport gav sig in i striden genom att belöna Orbitz om de inte gör affärer med American. Dagen efter att American tog sina flighter från Orbitz sajter kom Travelport, som kontrollerar Orbitz och äger 56 procent av aktierna, överens om ökade segmentsersättningar så länge Orbitz inte etablerar en direct connect med American eller annat flygbolag. Överenskommelsen skyddar också Orbitz mot minskade ersättningar från Travelport om GDS-volymerna faller på grund av Americans bortfall.
Att GDS:erna tar i med hårdhandskarna är knappast konstigt. Vissa bedömare i USA menar att direktlänkarna är början till GDS:ernas död och att samma funktion kan göras med mycket mindre kostnader.
Att GDS:erna tar i med hårdhandskarna är knappast konstigt. Vissa bedömare i USA menar att direktlänkarna är början till GDS:ernas död och att samma funktion kan göras med mycket mindre kostnader.
– Modellen är gammeldags. Att samla alla priser i centrala databaser är överflödigt. Vad du behöver är sökmotorer som tar upp detaljer och lämnar över kunderna till sajter där transaktioner kan göras, säger Thorvald Stigsen, grundare och vd för metasöksajten Momondo till San Francisco Chronicle.
Metasearchsajterna är förutom till nätresebyråer också kopplade direkt till flygbolagen och då används inte GDS:er för biljettpriserna. Men många bedömare menar att resebyråernas kostnader skulle öka dramatiskt med direktlänkar.
– Skulle resebyråerna försöka bygga en modell med direktlösningar till alla flygbolag och stora hotellbolag skulle kostnaden bli skyhög för att skapa samma sak som GDS:erna gör i dag, säger Mathias Andersson, Nordenchef på Travelport.
Andra menar att det snart skulle växa fram aktörer som erbjuder sådana system till resebyråerna.
Metasearchsajterna är förutom till nätresebyråer också kopplade direkt till flygbolagen och då används inte GDS:er för biljettpriserna. Men många bedömare menar att resebyråernas kostnader skulle öka dramatiskt med direktlänkar.
– Skulle resebyråerna försöka bygga en modell med direktlösningar till alla flygbolag och stora hotellbolag skulle kostnaden bli skyhög för att skapa samma sak som GDS:erna gör i dag, säger Mathias Andersson, Nordenchef på Travelport.
Andra menar att det snart skulle växa fram aktörer som erbjuder sådana system till resebyråerna.
– Apple bygger resetjänster och har lämnat in flera patentansökningar. Google, som är på väg att köpa mjukvaruföretaget ITA Software, gör sitt intåg i resevärlden. Där kommer man att kunna söka rätt på alla typer av resor och gå rätt in på flygbolagens och hotellens sajter med direct connect-länk, säger Anders Johansson.
Han tror att företag som Expedia kommer att fortsätta sälja American, men att styrkeförhållandena förändras till flygbolagets fördel.
– Risken är att resebyråerna blir de stora förlorarna. De får i dag ersättning både från GDS:erna och i viss mån kickbacks från flygbolagen. Vad händer om flygbolagen går förbi GDS:erna? Då måste resebyråerna bli bättre på att prissätta sina tjänster.
I dagsläget finns inga tecken på att American ger upp i första taget. I stället har de varit proaktiva i sin annonsering och berättat att de inte finns med på de två stora sajterna, men råder kunderna att jämföra priser på Kayak eller Priceline. Kayak i sin tur går ut med mejlerbjudanden där de påtalar att de är en av få utvalda resesajter som inkluderar American Airlines på sin sajt och ger dem som bokar flygbolaget tio procents rabatt.
I Europa får konflikten effekten att resenärerna inte längre kan boka American på vissa av de stora bokningssajterna. Men få tror att bråket ska sprida sig till Europa – konkurrensen mellan flygbolagen är så stor att ingen kommer att våga ställa sig utanför.
– Dessutom är marknaden här mycket mer splittrad. Resenären flyger ofta med flera olika flygbolag under en resa, medan det i USA i större utsträckning är point to point-resande. Därför är GDS:ens roll viktig och det vore både svårt och kostsamt att hitta en annan modell som samlar samma information, säger Ralph Axelson, koncernchef på Etraveli.
Anders Johansson är inte lika övertygad.
– Förr eller senare kommer distributionsmodellen ändras även i Europa, det kommer bara ta lite längre tid.
FAKTA: GDS
GDS står för globala distributionssystem. En GDS är en gigantisk databas som i realtid kan ge information till dem som är anknutna till systemet som de flesta av världens flygbolag, hotell, tåg och biluthyrare. Resebyråer bokar resor genom GDS:er. De fyra stora GDS:erna är Amadeus, Sabre och Travelport (som har varumärkena Worldspan och Galileo).