“En rapport som visar att video i kortformat har den högsta avkastningen på investeringen”
2023 kommer att kräva en stor översyn av marknadsföring i resebranschen. När fler och fler resenärer vänder sig till innehåll i kort form för att upptäcka och inspirera resor, är scenen redo för destinationsmarknadsförarna att fullt ut omfamna det formatet som det mest effektiva sättet att nå dagens publik.
Om du är som de flesta resenärer nuförtiden, kommer du förmodligen att hitta inspiration för din nästa resa vid din smartphoneskärm. Mer än någonsin söker resenärer i alla åldrar efter och upptäcker videoinnehåll i kortformat för att inspireras till resor.
”En undersökning från 2022 från MMGY Global visade att 40 procent av amerikanska resenärer som är 30 år och äldre föredrar TikTok framför Google som sökverktyg när de söker efter resor”
Medan yngre grupper som Gen Z i allt högre grad vänder sig till plattformar som TikTok, Instagram Reels och YouTube Shorts i stället för Google Search för reseinspiration och information, så är äldre generationer också sugna på detta innehållsformat. En undersökning från 2022 från MMGY Global visade att 40 procent av amerikanska resenärer som är 30 år och äldre föredrar TikTok framför Google som sökverktyg när de söker efter resor.
Det är goda nyheter för destinationsmarknadsförare, särskilt i ljuset av en rapport som visar att video i kortformat har den högsta avkastningen på investeringen och är det bästa formatet för att generera kunder.
Men med ökad digital marknadsföring kommer också kundernas krav på det som i datorernas barndom betecknades som WYSIWYG, What You See Is What You Get. Inte minst har det gällt uthyrningssektorn.
Efter flera år av förseningar fick gästernas påverkan Airbnb till en mer transparent prissättning. Det är bra för korttidsuthyrningssektorn, och många konkurrenter, stora som små har inget annat val än att följa efter.
Airbnb pressades av nyhetsartiklar och upprörda gäster på sociala medier och på andra håll som tröttnade på ibland orimliga överraskningsavgifter, inklusive städavgifter.
I Europa har tillsynsmyndigheter i flera år krävt att Airbnb och konkurrenterna i de första sökresultaten ska visa det totala priset efter skatt. Kanada har också beordrat visningar av det totala priset.
Förflyttningen mot totala priser inom korttidsuthyrningssektorn skapar en intressant kontrast till hotellbranschen. Kanske är det ytterligare en läxa som sektorn kan förmedla till hotellbranschen att konsumenterna vill se det totala priset för semesterbostäder.