Annons:

Lufthansa fälls för annonsering I Storbritannien

Att flygbolaget Lufthansa i annonseringen hävda att de skyddar världen är inte okey enligt brittiska ”reklamombudsmannen” ASA, och ett brott mot deras marknadsföringsregler. Text: Janne Sundling

En reklamkampanj där bolaget hävdar att deras gröna initiativ betyder att världens skyddas förbjuds efter att Advertising Standards Authority ingripit. ”Konsumenterna missleds om flygets miljöpåverkan” konstaterar de.
Lufthansa menar att formuleringen var öppen för tolkningar och att konsumenterna skulle se den som ett absolut löfte om flygets miljöpåverkan. I annonsen fanns webbadressen till bolagets Make Change Fly-kampanjsajt, och syftet var att uppmärksamma bolagets långsiktiga arbete på området.

Men ASA menade att Lufthansa genom annonserna redan tagit avgörande steg för att se till att deras miljöpåverkan inte var skadlig.
”Det finns idag inga miljöinitiativ eller kommersiellt hållbara teknologier som gör att man kan påstå att ”man skyddar framtiden”, så som vi förstått att annonserna ska tolkas”.
ASA deklarerade i september 2021 att de skulle skärpa sin granskning av missledande gröna argument i reklam. De har tidigare ingripit mot Oatley, Lipton och Unilevers Persil, liksom Ryanair, HSBC, Esso och Shell.

”Konsumenterna missleds om flygets miljöpåverkan”

Kommentarer är stängda.