Annons:

”Hotellen är viktigare än destinationen”

Gamla analoga kanaler som print och linjär TV gör ett bra jobb, säger Vings marknadschef Claes Pellvik till Travel News med anledning av att nu börjar försäljningen av sommarens charterresor.

Apollo har ett nordiskt reklamkoncept. Hur många länder körs Vings alltså Thomas Cooks filmer i?Thomas Cooks filmer kommer gå på 15 olika marknader i Europa.

Finns det en risk med generiska kampanjer, ni ska nå alla, men ingen bryr sig?

Ja den risken är överhängande i dagens mediabrus när man översköljs av massa intetsägande reklam. Det är just därför som vi satsar så mycket på att ta fram data om våra kunder och använda den data till att göra mer relevant kommunikation. Till exempel är det total spill att berätta om våra familjehotell Sunwing till någon som inte har barn. Eller exponera en Göteborgare för Arlandapriser, osv.

Ni tycker att era hotell är viktigare än era destinationer i er kampanj, hur tänker ni? 

Våra egna koncepthotell är centrala för oss och för våra kunder, det är ett sätt att berätta något unikt om oss och som är relevant för kunden. Destinationer kan alla prata om och då är det lätt att det i slutändan bara handlar om pris.

Ving är ju störst i Norden och behöver inte oroa sig eller? 

Vi jobbar efter ett mantra som vår gamla koncernchef Christer Sandahl myntade redan på 80-talet, “If you want to remain number one you have to act like number two”, så ja vi oroar oss hela tiden och det gör att vi försöker vara på tå hela tiden.

Hur mycket kommer ni att växa 2019? 

Vår tillväxt sker främst genom våra dynamiskt paketerade resor med reguljärflyg och där är tillgången på kapacitet i princip oändlig, så det gör det svårt att sia om hur mycket vi kommer växa 2019.

Guldägg eller nya kunder?

Helt klart nya kunder. Guldägget är en kul fest och ett diplom att hänga på väggen. Men det är nya och gamla kunder som betalar vår lön.

Du har blivit årets marknadschef, vågar någon säga emot dig?

Ja hela tiden, allt från vår koncernchef till praktikanten. Jag är inget orakel, utan vill gärna få olika perspektiv och trivs med dynamiken i att ha högt i tak.

Travel News analytiker Leif Holmkvist säger att Ving är ljuset i Thomas Cooks mörker, borde inte all marknadsförinng utgå från Norden?

Det är smickrande när en gammal räv som Honken tycker det. Man kan på ett sätt säga att det redan är så genom att vår koncernchef Magnus Wikner också har det övergripande ansvaret för all marknadsföring inom Thomas Cook Gruppen, men i samspel med massa kollegor runt omkring hela Thomas Cook. Som sagt tidigare gillar vi dynamiken att jobba tillsammans och få olika perspektiv på saker och ting.

Vilken extern mediekanal är viktigast? 

För oss är alla kanaler, som vi använder, viktiga och har olika roller i köpcykeln. Detta utvärderar vi löpande och modifierar över tid. Dock kan jag säga att både gamla analoga kanaler som print och linjär TV gör ett bra jobb för oss, fast mer än 80 procent av vår affär är digital. Men framtidens kommunikation blir allt mer digital och ger oss mer möjligheter att bli mycket mer personaliserade, tack vare data och teknik.

Det går 111 dagar mellan att era kunde bokar och reser iväg, kan den siffran öka 2019? 

Som det ser ut just nu så tror jag den siffran inte kommer öka 2019, det finns lite makrofaktorer som ränteläget och den osäkra parlamentariska situationen som nog gör att man inte bokar ännu tidigare jämfört med 2018.

Thailand eller Kanarieöarna i jul?

Ingetdera, blir svenska fjällen med familjen.

Kommentarer är stängda.