”Scandic vill uppfattas som en pålitlig vän”
– Besöksnäringen har varit igenom en tuff period, men att gästerna kommit tillbaka så snabbt är ett tydligt bevis på att människor vill resa, träffas och mötas. Därför känns det fantastiskt att återigen öka vår synlighet och för första gången på länge gå ut med en gemensam kampanj på alla våra marknader, säger Marcus Hammarström, Brand & Marketing Director på Scandic Hotels Group i ett pressmeddelande.
Konceptet är en del av en ny varumärkesplattform som lanseras under vintern. Med arbetet ska bolaget öka stringensen i kommunikation över samtliga marknader och stärka den emotionella kopplingen till nya gäster. Konceptet ”Your friend in town” bygger på den lokala service och personliga bemötande som Scandic levererar. Med 270 hotell på 130 destinationer vill Scandic uppfattas som en pålitlig vän som underlättar resan och hjälper dig i en ny stad. Och om man som gäst söker ett varmt välkomnande en god natts sömn eller en lite bättre start på dagen finns alltid ett Scandic nära till hands. Reklamkampanjen, som tar utgångspunkt i det nya kommunikationskonceptet, belyser några av de situationer i vardagen då en hotellnatt kan göra en stor skillnad, såsom vid en resa till svärföräldrarna eller om du söker välbehövlig sömn. Kampanjen har utvecklats av Jens Pamp, Brand Director på Scandic.
– En hotellnatt behöver inte alltid innebära långa resor eller stora utgifter, ibland kan det vara ett bra sätt att få ett avbrott i vardagen som ger ny energi eller bättre relationer. Med vår senaste kampanj vill vi öppna upp och ge nya gäster en glimt in i vår värld, väcka nyfikenhet och förmedla en mer emotionell bild än vad vi tidigare gjort, avslutar Marcus Hammarström.
Den lanseras den 17:e oktober i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland och kommer att pågå under fem veckor med fokus på digitala kanaler, display, bio och utomhusreklam. I Sverige kommer kampanjen bland annat synas i storformat på T-Centralen i Stockholm och Kungsportsavenyn i Göteborg.
En kommentar