Annons:

Vind i seglen för Stena Line

Det börjar ljusna för Stena Line, efter flera tuffa år. Bolagets vinst uppgick till 60 miljoner kronor i fjol, mot 15 miljoner 2003. Dessförinnan drogs Stena med en samlad förlust på 3 miljarder kronor för de sex senaste åren.

När taxfree försvann 1999 blev det ett avbräck på en hel miljard i intäkter för bolaget. Sedan dess har hårda kostnadsbesparingar bland annat inneburit att 800 anställda blivit avskedade. Samtidigt har omkring 4,5 miljarder investerats i nya rutter och fartyg.
Förra året ökade fraktvolymerna med 15 procent jämfört med 2003 och antalet bilar med 2 procent. Passagerarvolymen stod i stort sett stilla på 17,2 miljoner men genom minskningar på marknaden tog bolaget ändå andelar på passagerartrafiken.
”Vi känner att vi ligger väl till jämfört med de flesta andra färjerederier nu. Därför investerar vi ytterligare 1,1 miljarder kronor i två nya fartyg som börjar gå i trafik på Nordsjön 2006. Dessutom investerar vi i en ny hamn i Cainryan i Skottland,” säger Lars Olsson, försäljnings- och marknadschef i Storbritannien, till DI.
Stena Line är marknadsledande på alla sina rutter i Storbritannien och har 48 procents marknadsandelar på passagerartrafiken över Irländska sjön. Den nya linjen Fleetwood-Larne har bidragit starkt till en ökning på 53 procent i fraktvolymerna där.
Storbritannien står för nästan hälften av omsättningen på 8,7 miljarder kronor och Skandinavien för resten. Mest konkurrens är det på nordsjölinjerna, där bolaget tävlar såväl med flera andra färjerederier som med de nya lågprisflygen. Nordsjön, med en marknadsandel på 30 procent i passagerartrafiken, är det enda område bolaget inte tjänar några pengar på, uppger DI.

Kommentarer är stängda.