Rosella flyttades hösten 2003 från kryssningstrafik på Stockholm till dagtrafik Helsingfors – Tallinn.
– Då krävde sjömansunionen i Finland att kryssningsbemanningen skulle kvarstå, trots att verksamhetens förutsättningar ändrades. Unionen fick inom International Transport Workers Federation, ITF, fram ett beslut om att Viking endast fick teckna avtal med finska sjöfacket för Rosella. När de baltiska länderna gick in i EU och den fria rörligheten, förde vi frågan till domstol i London som ju är ITF:s hemstad, säger Nils-Erik Eklund till DI.
Beslutet från High Court of Justice innebär att Rosella kan flaggas till vilket EU-land som helst och att anställningsavtal kan tecknas enligt landets regler. Rosella, som gått back sedan rutten ändrades, behöver därmed inte längre ha för stor bemanning.
Om Viking Line kommer att flagga ut Rosella är ännu inte klart, enligt Eklund, som menar att det är viktigt att lika villkor gäller för rederierna som trafikerar rutten, skriver DI.