Rotorsegelet som har utvecklats av det finländska cleantech-företaget Norsepower sparar bränsle, minskar utsläpp och gör Viking Lines fartyg Grace till ett av de minst miljöbelastande passagerarfartygen i världen, enligt ett pressmeddelande.
När nu det 24 meter höga och fyra meter breda rotorseglet har installerats på Viking Grace, kan koldioxidutsläppen minska med så mycket som 900 ton per år.
– Som ett åländskt rederi lever vi av havet och att främja dess välmående är mycket viktigt för oss. Vi vill vara branschföregångare när det gäller att utnyttja lösningar som minskar miljöbelastningen. Företaget Norsepower har utifrån det mekaniska rotorseglet utvecklat en världsledande innovation och vi är stolta att vi kan ta denna innovation i bruk på Viking Grace som första passagerarfartyg i världen, säger Jan Hanses, vd för Viking Line.
Det finländska cleantech-företaget Norsepower har utvecklat rotorseglet under fem års tid. Idén med rotorsegel i sig är cirka hundra år gammal, men i takt med att miljökraven har skärpts och materialen och de teknologiska lösningarna har utvecklats, har denna lösning blivit högaktuell. Rotorseglets funktion bygger på den så kallade Magnuseffekten. När seglet roterar drar dess yta till sig luft med mindre tryck på ena sidan än på den motsatta. Denna tryckskillnad ger upphov till en dragkraft som får fartyget att röra sig. Seglet fungerar automatiskt och systemet stannar av, om vindriktningen eller vindhastigheten blir ofördelaktig för fartyget.
Även Viking Lines kommande nya fartyg, som färdigställs år 2020, kommer att utnyttja vindpropulsion. Passagerarfartyget som ska byggas i Kina kommer att utrustas med två av Norsepowers mekaniska rotorsegel vilket kommer att fördubbla möjligheten att utnyttja vindkraft.
En kommentar