De två färjorna ska trafikera linjen mellan Harwich och Hoek van Holland och kostar Stena Line sammanlagt cirka fyra miljarder kronor. De 240 meter långa och 33 meter breda färjorna kan transportera 1 200 passagerare.
– Vi har en tradition av att vara i framkant när det gäller utveckling av nyskapande fartygstyper. Färjorna kommer att bli världens största i linjetrafik och är optimalt anpassade efter vår verksamhet där vi strävar efter en bra mix mellan passagerare och frakt. Det finns ett stort utbud och service för våra privatresenärer samtidigt som vi kan möta alla de krav fraktkunderna har på oss, säger Stena Lines vd Gunnar Blomdahl.
Fartygen görs miljö- och energieffektiva genom katalytisk avgasrensning, frekvensstyrning av pumpar och ventilation, automatisk reglering av temperatur och ventilation samt så kallade ”fader och son”-motorer för att minimera bränsleförbrukningen. Den första färjan beräknas vara färdig för leverans i början av 2010 och den andra under senare delen av 2010.