Omsättningen landade på 137,3 miljoner euro, medan EBITDA blev minus 3,8 miljoner. Trots det utmanande läget menar vd Paavo Nõgene att resultatet, exklusive effekten av de inaktiva fartygen, ligger i nivå med samma period 2019 – före pandemin.
– Vi har genomfört omfattande dockningar under kvartalet, vilket både påverkat våra volymer och samtidigt utgör en investering i framtiden, säger Paavo Nõgene i en skriftlig kommentar.
Två av rederiets fartyg, Baltic Princess och Silja Serenade, har genomgått renoveringar under kvartalet, med ett underhållsarbete på 68 dagar som belastat både passagerar- och fraktvolymer på Sverige–Finland-rutterna.
Investeringarna under kvartalet uppgick till 13,3 miljoner euro och amorteringar samt räntekostnader till 20,8 miljoner.
Trots det negativa resultatet noterar Tallink ett uppsving i efterfrågan på Sverige–Finland-trafiken efter renoveringarna, och förhoppningarna inför vår- och sommarsäsongen är fortsatt höga.