Annons:

Stena nöjda med sitt batteri

Batteridriften på Stena Lines färja Stena Jutlandica har nu varit igång i en månad. Erfarenheterna från den första tiden överträffar förväntningarna, enligt ett pressmeddelande.

– Det är mycket spännande att vi nu är igång med eldrift på Stena Jutlandica. Det här projektet är en viktig del av vårt målmedvetna arbete att hitta sätt att minska vår påverkan på miljön. I takt med att både storleken och kostnaden på batterier minskar blir batteridrift ett högintressant alternativ till traditionella drivmedel för sjöfarten eftersom utsläppen skulle kunna elimineras helt i framtiden, säger Stena Lines Hållbarhetschef Erik Lewenhaupt.

Stena Lines projekt med att konvertera färjan Stena Jutlandica, som trafikerar linjen Göteborg-Frederikshavn, till ett batterihybridfartyg genomförs i flera steg.

I det första steget, som nu är igång, handlar det om att koppla på eldrift för minskad användning av dieselgeneratorer samt för manövrering och bogpropellrar när fartyget lägger till i hamn. I steg två kopplas batteridrift till två av de fyra huvudmaskinerna vilket innebär att Stena Jutlandica kan drivas på el inomskärs cirka 10 sjömil ut till Vinga. I steg tre är batteri kopplat till alla fyra huvudmaskiner och fartyget kan köra cirka 50 sjömil på el mellan Sverige och Danmark.

Redan efter en månad i steg ett noteras positiva effekter.

– Vi har till exempel kunnat minska vår dieselgeneratoranvändning kraftigt och behöver nu bara använda en istället för tre. En annan positiv effekt är att det dessutom finns en viktig säkerhetsaspekt, genom att vi har kontinuerlig tillgång till el minimerar vi risken att vi drabbas av ett strömavbrott och blir strömlösa, säger Johan Stranne, Senior Chief Engineer på Stena Jutlandica.

Miljöbesparingen att använda batteridrift för minskad generatoranvändning och manövrering i hamn är i steg ett cirka 500 ton bränsle, 1 500 ton CO2 vilket i sin tur motsvarar cirka 600 personbilars utsläpp per år.

Målet med att genomföra detta i flera steg är för att kunna testa och utvärdera under resans gång. Om projektet blir framgångsrikt kan batteridrift bli aktuellt även på andra fartyg i Stena Lines verksamhet. Arbetet med steg två är påbörjat och målsättningen är att vara igång om cirka tre år.

Det tekniska lösningarna i första steget har tagits fram av Stena Teknik i samarbete med Callenberg Technology Group och projektet finansieras till hälften av stöd från Trafikverket och EU.

Kommentarer är stängda.