– Vi räknade med en lägre vinst under 2008 bland annat till följd av extremt höga oljepriser samt de stora investeringar vi genomfört under de senaste åren. Vi lyckades slå prognosen tack vare att vi hade en relativt stark utveckling under första halvåret och högsäsongen och samtidigt var snabba att anpassa verksamheten efter rådande marknadsläge, säger Stena Lines vd Gunnar Blomdahl.
Under andra halvåret 2008 påbörjades förändringsarbetet för att möta inbromsningen i ekonomin, vilket bland annat ledde till att säsongen för Stena Line Express på sträckan Göteborg–Frederikshavn förkortades och att fartyget Stena Nordica flyttades från Skandinavien till Irländska Sjön .
– Detta var nödvändiga förändringar och något som vi kunde genomföra mycket snabbt. Eftersom våra linjer påverkas i olika grad av konjunkturen gäller det att vi är snabbrörliga och flexibla i både upp- och nedgång, säger Gunnar Blomdahl.
Antal passagerare minskade under 2008 med 5 procent jämfört med året innan.
Trots nedgången satsar Stena på framtiden.
– Vi bygger för närvarande världens största färjor på det tyska varvet Wadan i Warnemünde. Samtidigt bygger vi två stora ropaxfärjor på Samsungvarvet i Sydkorea. Dessa investeringar på cirka 6 miljarder kronor är fortfarande helt rätt eftersom vi långsiktigt tror på fortsatt tillväxt, säger Gunnar Blomdahl.
Stena tror att lågkonjunkturen i viss mån kan innebära att fler resenärer lockas till rederiets linjer, när kunderna håller hårdare i plånboken och letar prisvärda alternativ.
Under andra halvåret 2008 påbörjades förändringsarbetet för att möta inbromsningen i ekonomin, vilket bland annat ledde till att säsongen för Stena Line Express på sträckan Göteborg–Frederikshavn förkortades och att fartyget Stena Nordica flyttades från Skandinavien till Irländska Sjön .
– Detta var nödvändiga förändringar och något som vi kunde genomföra mycket snabbt. Eftersom våra linjer påverkas i olika grad av konjunkturen gäller det att vi är snabbrörliga och flexibla i både upp- och nedgång, säger Gunnar Blomdahl.
Antal passagerare minskade under 2008 med 5 procent jämfört med året innan.
Trots nedgången satsar Stena på framtiden.
– Vi bygger för närvarande världens största färjor på det tyska varvet Wadan i Warnemünde. Samtidigt bygger vi två stora ropaxfärjor på Samsungvarvet i Sydkorea. Dessa investeringar på cirka 6 miljarder kronor är fortfarande helt rätt eftersom vi långsiktigt tror på fortsatt tillväxt, säger Gunnar Blomdahl.
Stena tror att lågkonjunkturen i viss mån kan innebära att fler resenärer lockas till rederiets linjer, när kunderna håller hårdare i plånboken och letar prisvärda alternativ.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT