Inflation och en historiskt låg växelkurs för den svenska kronan har inneburit fullbokade färjor från Danmark till Sverige under 2023, då många danskar passade på att åka över för reseupplevelser och shopping. Preliminära siffror från Tillväxtverket visar att tillströmningen av danska gäster under 2023 har varit så stor att antalet danska gästnätter i Sverige har ökat med 26 procent jämfört med 2019.
För färjerederiet Stena Line slutar året som det började. Nämligen med ett stort antal danska passagerare ombord. I november hade färjerederiet 25 procent fler danska resenärer jämfört med fjolåret, och Stena Line märker redan nu av ett stort intresse för att resa över Kattegatt i 2024. Men det är inte bara danskarna som har ett stigande intresse för att resa. För perioden januari till april 2024 rapporterar färjerederiet en ökning av antalet svenska bokningar med 26 procent och en ökning av antalet danska bokningar med 28 procent jämfört med i samma period i år.
Stena Line hoppas kunna bibehålla den positiva utvecklingen av svenska och danska bokningar under hela 2024, och färjerederiet arbetar med att förbättra kundresan från början till slut genom att utveckla bokningssystemet.
”Som grannländer är Sverige och Danmark viktiga för varandras ekonomier, därför arbetar vi också med att förbättra vår kundresa och att göra det ännu enklare att resa mellan länderna. 2023 har varit ett starkt år för danska bokningar, och det är mycket positivt att vi kan se att trenden fortsätter in i 2024. Dessutom kan vi se att allt fler svenskar har börjat boka igen, trots kronkursen. Danska Jylland är ett fantastiskt resmål, med charmiga semesterorter och mycket att uppleva. Med en bättre och mer flexibel bokningsprocess hoppas vi kunna fånga ännu fler svenska gäster som vill resa till Danmark kommande år”, säger Ulf Staff, Travel Commercial Manager på Stena Line i ett pressmeddelande.
Uppdateringen av färjerederiets bokningssystem syftar till att skapa en mer skräddarsydd bokningsupplevelse samt en förbättrad användarupplevelse för det växande antal resenärer som bokar via sin mobiltelefon. Den nya digitala satsningen kommer att förenkla processen att göra och hantera bokningar, samt att göra eventuella tillägg i efterhand.
En kommentar