Annons:

Silja Line miljonsatsar på shopping och tonåringar

Tonårssatsning, bio och mer shopping. Det blir några av nyheterna på Silja Lines två Helsingforsfartyg som rustas för 150 miljoner kronor för att stärka rederiets position i kryssningskriget på Östersjön.

Silja Serenade och Silja Symphony dockas under 17 dagar vardera då förnyelsen sker. ”Nya” Serenade återgår i trafik den 27 januari och Symphony 13 februari.
Projektet, som går under arbetsnamnet Star, innebär bland annat att en helt ny avdelning för tonåringar som reser med sina familjer skapas. Dit hör en ny lounge inklusive bio, Internet- och dataspelsmöjligheter, en butik med musik, spel och smink och en bar med alkoholfria drinkar.
_ Silja är sedan tidigare duktigt på att ta omhand familjer med yngre barn, men ungdomar hör inte till de grupper som varit mest nöjda. Det ändrar vi på nu, säger Unni Åström, Silja Lines linjedirektör för Helsingforstrafiken.
Fler butiker på fartygens gågator, Promenaden, ny inriktning på restaurangfloran, pokerspel på kasinot och även förnyelse av wellness- och konferensavdelningarna.
Upprustningen har planerats under två år. I november deklarerade Silja Lines ägare Sea Container att koncernen avser att sälja ut förlustbringande Silja Line under nästa år. Det har dock inte påverkat moderniseringsprojektet.
_ För en ny ägare är det förstås positivt att Silja ytterligare förbättrat sin position genom våra nyrenoverade fartyg, säger Skandinavienchef Kenny Hallberg.
Hur Siljas koncept skulle påverkas vid en försäljning till ett bolag som flaggar ut fartygen, vilket skulle innebära helt ny personal, vill inte den svenska ledningen kommentera.
_ Försäljningsprospektet från vår ägare är inte ens klart, så vi kan än mindre spekulera om vem vår nya ägare blir och vad det innebär, säger Unni Åström.

Kommentarer är stängda.