Annons:

Royal Caribbean öppnar Sverigekontor

Kryssningsrederiet Royal Caribbean öppnar ett svenskt försäljningskontor i en strategisk satsning på den svenska marknaden.

– Vi är helt säkra på att det finns en enorm tillväxtpotential i Sverige. Satsningen går hand i hand med att vi placerar Jewel of the Seas i Östersjön nästa sommar med Stockholm som hemmahamn, säger RCCL:s Nordenchef Roar Ingdal till Travel News.
Rekrytering till det fyra man starka Sverigekontoret pågår, där den nuvarande svenska försäljningsansvarige David Malmberg blir chef. Enligt Roar Ingdal har RCCL:s svenska satsning ingen koppling till italienska kryssningsrederiet MSC Cruises stora satsning på den svenska marknaden sedan två år tillbaka.
– De svenska bokningarna under 2007 jämfört med året innan ökade med 50 procent, och i räknar med en minst lika stor ökning inför 2008. Samtidigt växer Europa som kryssningsdestination och tar marknadsandelar, säger Ingdal.
Det är första gången placerar Royal Caribbean ett fartyg i Östersjön med Stockholm som hemmahamn nästa sommar, Jewel of the Seas. Den utgör från den nya kryssningsterminalen i Värtahamnen och ska kryssa i Östersjön, men blir också en viktig marknadsföringskanal för att locka svenskar att pröva på kryssningskonceptet för att sedan kryssa i Karibien eller i Medelhavet med rederiets övriga sex Europabaserade fartyg.
Ett mått på intresset är att de två inplanerade kryssningarna från Stockholm till S:t Petersburg i maj nästa år där rederiet lockat med priser under 3 000 kronor per person, som nästan sålt slut av kryssningssugna svenskar och en del norrmän.
– Vi har aldrig varit med om maken till säljrusch, säger Roar Ingdal.

Kommentarer är stängda.