Annons:

Rederierna hoppas på sommaren

Rederierna har återhämtat sig efter finanskrisen och resultaten förbättrades förra året. I år håller de tummarna för att det lönsamma sommarresandet ska ta ordentlig fart och att bränslepriset inte stiger för kraftigt.

En avgörande faktor för rederiernas väl och ve är sommarresandet. Det är då lönsamheten seglas in, medan vintermånaderna alltid är förlustaffärer.
– Sommaren ser lovande ut. Många har inte rest alls under lågkonjunkturen och har mer pengar att röra sig med. Men konkurrensen är hård, det gäller att hitta de rätta marknadsföringskanalerna, säger Kadri Land, vd för Tallink Silja.
Viking Line delar optimismen, medan Birka Cruises, som bara erbjuder kryssningar och inga destinationsresor för bilburna, är mer avvaktande.
– Många bokar sin kryssning relativt sent, det går inte dra slutsatser av bokningsläget långt i förväg, säger vd Lars Näslund.
Senare bokningar är dock en trend som även de övriga rederierna känner av. Kunderna bestämmer sig allt senare, vilket även inkluderar bussgrupper och konferensresenärer.
– Tour operators och konferenser är ju basen i vår verksamhet, så det är klart att det hade varit lugnare för oss om de bokade lika tidigt som förut. Men de två senaste åren har bokningsbeteendet förändrats och jag tror kanske inte att det gamla återkommer, säger Kadri Land.
Stena Line har hittills i år sett en minskning av antalet passagerare i Skandinavien på 2 procent. Men eftersom förra vårens siffror var exceptionellt höga på grund av askmolnskrisen menar rederiet att man ligger på fjolårets nivå. Att påskresandet jämfört med förra årets påskvecka ökade med 22 procent ser Stena Lines vd Gunnar Blomdahl som en positiv temperaturmätare inför sommaren.
– Den starka kronan spelar oss i händerna, eftersom den svenska marknaden är väldigt viktig för oss på våra Danmarkslinjer.
Rederierna är i starkt behov av en ökad efterfrågan, både på passagerar- och fraktsidan. Stena Line gjorde en rörelseförlust på 380 miljoner förra året, en dipp från 65 miljoner 2009. Framför allt var det frakttrafiken som rasade, 1 miljard i intäkter försvann och värst har det varit i Storbritannien och Irland.
– I Skandinavien ser vi dock en viss återhämtning, säger Blomdahl.
Även Tallink har lidit svårt av sjunkande fraktintäkter, där bland annat linjen Rostock–Helsingfors fick stängas i fyra månader. Tallink lyckades dock leverera en vinst på 220 miljoner kronor bokslutsåret 2009/10. Under perioden oktober–mars ökade resultatet med 23 procent. En förklaring är en vändning uppåt för frakttrafiken, som kom i september förra året.
– Det har varit en kraftig uppgång förvånande nog, säger Kadri Land.
Eckerökoncernen, där Birka Cruises ingår, ökade vinsten till 158 miljoner kronor 2010. Några separata siffror för de enskilda linjerna offentliggörs inte, men Eckerölinjen gjorde rekordresultat, medan Birka Cruises kraftigt förbättrade sin vinst med hjälp av den starka kronan. Enligt Lars Näslund måste dock resultatet upp ytterligare för att skapa långsiktig lönsamhet. I vintras byggdes Birka Paradise om för 20 miljoner och fick bland annat en ny whiskeybar och ny taxfreebutik, som ska bidra till att öka försäljningen ombord. Men samtidigt måste fler passagerare lockas ombord jämfört med fjolårets 800 000.
– Vi bör upp till 840 000 och för det krävs det nya koncept där vi utvecklar innehållet i resan. Exempelvis nöjer sig inte dagens nya pensionärer med den underhållning som gick hem för 10–15 år sedan. Men det gäller också att hitta brytpunkten – att hålla dem som trivs med det gamla och locka dem som vill ha nytt.
Katarina Myrberg

Kommentarer är stängda.