– Jag tror inte på dynastier. Jag har själv rekryterat Mikael. Han kommer från Norden och har lång branscherfarenhet, det har varit viktigt, säger Nils-Erik Eklund, som nu lämnar vd-posten efter 20 år och ska bli konsult inom miljöområdet.
När TN träffar de båda männen är Eklund fortfarande vd i fyra dagar och det råder inget tvivel om vem som är lärling respektive mästare. Backman verkar dock avspänd inför övertagandet. I ett halvår har han lärt känna Viking Lines verksamhet inifrån.
– Den största skillnaden är att Royal Caribbean har 40 000 anställda och är ett klassiskt amerikanskt och hierarkiskt företag. På Viking Line är organisationen platt, alla pratar med alla, det är en enorm skillnad, säger han.
Vid sin sida får han en nyrekryterad vice vd, Pavlos Ylinen från finska Posten. Om två år kommer Skandinavienchefen Jan Kårström att gå i pension och Backman kommer då att rekrytera hans ersättare.
Mikael Backman tillträder mitt i en tuff lågkonjunktur då prispressen på Östersjön är värre än någonsin, trots den konsolidering som skett de senaste åren.
– Men 2009 var tuffare än 2010 kommer att bli, så det blir lättare att klara av, säger han leende.
Nils-Erik Eklund menar att ”kriget på Östersjön” är vardag för Viking Line.
– Det är inget nytt, så har det alltid varit och det är denna tuffa konkurrens som driver på utvecklingen och gör oss bättre.
När TN träffar de båda männen är Eklund fortfarande vd i fyra dagar och det råder inget tvivel om vem som är lärling respektive mästare. Backman verkar dock avspänd inför övertagandet. I ett halvår har han lärt känna Viking Lines verksamhet inifrån.
– Den största skillnaden är att Royal Caribbean har 40 000 anställda och är ett klassiskt amerikanskt och hierarkiskt företag. På Viking Line är organisationen platt, alla pratar med alla, det är en enorm skillnad, säger han.
Vid sin sida får han en nyrekryterad vice vd, Pavlos Ylinen från finska Posten. Om två år kommer Skandinavienchefen Jan Kårström att gå i pension och Backman kommer då att rekrytera hans ersättare.
Mikael Backman tillträder mitt i en tuff lågkonjunktur då prispressen på Östersjön är värre än någonsin, trots den konsolidering som skett de senaste åren.
– Men 2009 var tuffare än 2010 kommer att bli, så det blir lättare att klara av, säger han leende.
Nils-Erik Eklund menar att ”kriget på Östersjön” är vardag för Viking Line.
– Det är inget nytt, så har det alltid varit och det är denna tuffa konkurrens som driver på utvecklingen och gör oss bättre.
KATARINA MYRBERG