Annons:

Premiär för Rysslandskryssning

Sedan den 2 april är det möjligt att visumfritt besöka Sankt Petersburg med den nya färjelinjen från Stockholm. Travel News utsända tog chansen och åkte premiärturen.

Det är rederiet St Peter Line som tagit över M/S Olympia, systerfartyget till Viking Lines Mariella, och döpt om henne till Princess Anastasia. Planerna tog fart efter att rutten från Helsingfors blev en framgång förra året. Nu hoppas rederiet på samma gensvar för Sankt Petersburg-linjen.
– Det är ett stort och viktigt steg som kommer att fördjupa relationerna mellan Stockholm och Sankt Petersburg, sade handelsminister Ewa Björling under invigningsceremonin.
Säkert har de 400 svenska företag som finns i Ryssland betydelse för trafiken, men även privatpersoner lär lockas av Sankt Petersburgs sevärdheter som Vinterpalatset, det konstrika Eremitaget samt den nästan halvmilen långa affärsgatan Nevskij Prospekt. Efter att ha varit i brittisk ägo sedan 1993 har Sankt Peter Line låtit genomföra en uppfräschning av fartyget på varvet STX Finland. Hytterna är fräscha, men standarden är enkel.
Under resan dit erbjuder fartyget taxfreeshop, frisör, barnklubb, buffet- och à la carte-restaurang, bar, pub, kafé och show- lounge. Badavdelningen har ny bastu och omklädningsrum, det ska även finnas gym och möjlighet att boka massage även om detta inte är på plats än under jungfruturen när TN är ombord. Under premiärturen svajar även hissens plingljud som en mistlur och vi får kalla på tekniker för att stänga av den brummande hyttradion som gör att vi missar alla utrop.
Reser man en onsdag kostar resan drygt 2 000 kronor och två nätter tillbringas ombord. Lördagsavgångarna är en natt längre och inkluderar även ett stopp i Tallinn. Resenärerna kan vistas upp till 72 timmar i land, vilket gäller för såväl svenskar som andra nationaliteter. Det enda kravet är att man köper en biljett för 185 kronor till en busstransfer för transport till Sankt Peterburgs centrum.
Enligt Igor Glukhov, koncernchef på St. Peter Line, är bokningsläget från både Sverige och Ryssland mycket gott.
– Intresset för att resa till våra bägge hamnstäder är stort, och den som vill kan kombinera rederiets rutter så att man kan se alla Östersjöns pärlor.
Om satsningen kommer att lyckas återstår att se. I en jämförelse med Royal Caribbean som även i sommar har Östersjökryssningar mellan Stockholm och Sankt Petersburg och där maten ingår, bleknar prisvärdheten något. Förutom à la carte-restaurangen som var en positiv överraskning måste den ryska prinsessan jobba på både utbud och kvalitet för att upplevelsen ska motsvara priserna ombord.
                                        
  HEIDI ROVÉN

Kommentarer är stängda.