– Jag har varit i kontakt med många anläggningar här på Gotland och de har inte haft fler avbokningar än normalt. Självklart bokade en del av sin Gotlandsresa på grund av olyckan, men de ersattes av andra, säger Destination Gotlands vd Jan-Erik Rosengren.
Rederiet räknar med att få betala 1,5–2 miljoner kronor i ersättning till drabbade resenärer, som exempelvis fick ta in på hotell på grund av inställda färjeturer. Kostnaderna för den skadade färjan MS Gotlandia regleras genom försäkringsbolaget.
Destination Gotland har samtidigt kritiserats, både för bristande information i samband med olyckan och för ombokningskaoset tiden efter olyckan. Hemsidan med det nya internetbokningssystemet låg nere i flera dagar och resenärer tvingades sitta i timslånga köer i telefonbokningen. Felaktiga och försvunna bokningar förekom också.
Jan-Erik Rosengren medger att informationen brast vid själva olyckstillfället.
– Men det var svårt att undvika för det var en anhopning av människor i Nynäshamn, alla passagerarna på båtarna och samtidigt 700 passagerare i terminalen som skulle i väg. Men redan dagen därpå var trafiken i gång och majoriteten av de 20 000 resenärer vi hade per dygn kunde resa som planerat.
Destination Gotland har tidigare i år implementerat ett nytt bokningssystem. Redan före sommaren uppvisade det brister och ilskna resenärer har klagat på svårigheter att boka online och på långa väntetider i telefon. Rosengren menar dock att bokningsproblemen efter olyckan inte berodde på det nya bokningssystemets barnsjukdomar.
– Oavsett bokningssystem är det svårt att undvika vissa brister när det handlar om så stora volymer under en begränsad tid. Nu tycker vi att systemet fungerar hyggligt.
Ölandslinjen kommer inte att återupptas denna säsong och det är högst osäkert om den öppnar nästa sommar.
– Inget är beslutat, men trafikutvecklingen har inte varit så lysande, säger Jan-Erik Rosengren.
Rederiet räknar med att få betala 1,5–2 miljoner kronor i ersättning till drabbade resenärer, som exempelvis fick ta in på hotell på grund av inställda färjeturer. Kostnaderna för den skadade färjan MS Gotlandia regleras genom försäkringsbolaget.
Destination Gotland har samtidigt kritiserats, både för bristande information i samband med olyckan och för ombokningskaoset tiden efter olyckan. Hemsidan med det nya internetbokningssystemet låg nere i flera dagar och resenärer tvingades sitta i timslånga köer i telefonbokningen. Felaktiga och försvunna bokningar förekom också.
Jan-Erik Rosengren medger att informationen brast vid själva olyckstillfället.
– Men det var svårt att undvika för det var en anhopning av människor i Nynäshamn, alla passagerarna på båtarna och samtidigt 700 passagerare i terminalen som skulle i väg. Men redan dagen därpå var trafiken i gång och majoriteten av de 20 000 resenärer vi hade per dygn kunde resa som planerat.
Destination Gotland har tidigare i år implementerat ett nytt bokningssystem. Redan före sommaren uppvisade det brister och ilskna resenärer har klagat på svårigheter att boka online och på långa väntetider i telefon. Rosengren menar dock att bokningsproblemen efter olyckan inte berodde på det nya bokningssystemets barnsjukdomar.
– Oavsett bokningssystem är det svårt att undvika vissa brister när det handlar om så stora volymer under en begränsad tid. Nu tycker vi att systemet fungerar hyggligt.
Ölandslinjen kommer inte att återupptas denna säsong och det är högst osäkert om den öppnar nästa sommar.
– Inget är beslutat, men trafikutvecklingen har inte varit så lysande, säger Jan-Erik Rosengren.
KATARINA MYRBERG