Kryssningskriget på Östersjön driver passagerarsiffrorna uppåt – men priserna nedåt. Den mördande konkurrensen på Ålandstrafiken har dessutom ökat ytterligare sedan februari eftersom Birka Line låter båda sina fartyg kryssa på -Mariehamn i början på veckorna, i stället för att låta ”gamla” Birka Princess som planerat trafikera Åbo med tvådygnskryssningar.
– Åbo är inte tillräckligt lockande vintertid, samtidigt som vi haft en efterfrågan från våra stamkunder på dygnskryssningar med Princess.
Tvådygnskryssningarna till Tallinn och Helsingfors fortsätter som vanligt, säger Birka Cruises t f vd Franz Hanson. Siffror Travel News tagit del av visar att Birka Princess haft en mycket låg beläggning under januari, drygt 300 personer i snitt. De siffrorna vill Birka Line varken bekräfta eller kommentera.
Den tuffa konkurrensen under 2004 ledde till att resandet mellan Stockholm och Åland, Finland och Baltikum ökade med 5,3 procent till drygt 9,9 miljoner -resenärer. Framför allt är det Viking Line och Tallink som vunnit fler passagerare, 10 respektive 37 procent, och därmed plockat marknadsandelar.
– Vår satsning på nöjeskryssningarna med Cinderella har fallit väl ut och spillt över på de andra fartygen, säger Viking Lines skandinaviske vd Jan Kårström.
På Ålandskryssningar är Cinderellas huvudkonkurrent nya Birka Paradise, och nu även Birka Princess på måndagar och tisdagar. Silja Line är däremot starkast på Finlandstrafiken. Vintern är lågsäsong, vilket sammantaget med konkurrensen har resulterat i extremt låga priser. Linjen Stockholm-Tallinn är inte lika hårt prispressad. Efter Silja Operas korta kryssningsmellanspel i oktober-december är Tallink åter ensam på sträckan.
– Vi har justerat ner priserna. Då vi låg något för högt jämfört med Siljas och V-ikings linjer till Helsingfors. Men när jag ser konkurrenternas priser på Ålands- och Finlandstrafiken säger jag: Herre Jesus, ni gräver er egen grav. För det svåraste som finns är att höja priser när man sänkt dem, säger Tallinks vd Väino Konga.
Silja Line redovisar en liten minskning i passagerartrafiken för 2004, men marknadschef Magnus West säger sig ändå vara nöjd med beläggningen. Under 2005 räknar dock flera av rederierna att någon form av förändring i tonnage kommer att tvingas fram.
– Något rederi kommer att flytta ett fartyg från Stockholm eller sälja, säger Magnus West på Silja Line.
KATARINA MYRBERG
Ordkrig om priskrig
Kampen om nöjesresenärerna till Åland är knivskarp mellan Birka Line och Viking Line.Men ingen vill framstå som det rederi som dumpar priserna mest, trots det finns en flora biljetter som skänks bort till resenärer eller säljs för några få tior.
– Vi har en högre biljettintäkt än vår konkurrent (läs Viking Line. TN:anm). Vi har även undersökningar som visar att våra passagerare är beredda att betala lite högre mer för vår produkt, säger Franz Hanson, t f vd Birka Line.
Viking Lines Jan Kårström kontrar:
– Våra priser är inte lägre än Birkas. Och vi annonserar inte som de om att du får kryssa gratis om du köper fyra Expressen.