Under verksamhetsåret november 2008 till oktober 2009 minskade koncernens omsättning från 475,39 till 470,74 miljoner euro. Rörelseresultatet sjönk från 23,26 till 27,34 miljoner euro. Koncernens resultat efter skatter minskade från 14,76 till 10,56 miljoner euro.
Trots en passagerarökning minskade omsättningen. Den svaga svenska kronan sägs vara en anledning till detta.
Passagerarvolymen ökade med 3,5 procent under året till 6,39 miljoner. Ökningen kom i huvudsak från de linjer där Viking Line har förstärkt sin kapacitet, det vill säga Helsingfors-Tallinn, 15,3 procent, och Mariehamn-Kapellskär, 23,9 procent. Kryssningstrafiken mellan Stockholm och Mariehamn minskade med 6,4 procent, vilket delvis beror på en längre dockning i juni och ökad konkurrens.
Inför 2010 räknar Viking med en ”smärre ökning” av koncernens totala passagerarvolym. Resultatet beräknas bli lägre än detta års på grund av press på biljettpriser, svag krona och dyrt bränsle.
Trots en passagerarökning minskade omsättningen. Den svaga svenska kronan sägs vara en anledning till detta.
Passagerarvolymen ökade med 3,5 procent under året till 6,39 miljoner. Ökningen kom i huvudsak från de linjer där Viking Line har förstärkt sin kapacitet, det vill säga Helsingfors-Tallinn, 15,3 procent, och Mariehamn-Kapellskär, 23,9 procent. Kryssningstrafiken mellan Stockholm och Mariehamn minskade med 6,4 procent, vilket delvis beror på en längre dockning i juni och ökad konkurrens.
Inför 2010 räknar Viking med en ”smärre ökning” av koncernens totala passagerarvolym. Resultatet beräknas bli lägre än detta års på grund av press på biljettpriser, svag krona och dyrt bränsle.