MSC Miami Cruise Terminal, som öppnade 5 april, är nu världens största i sitt slag, med plats för tre fartyg och upp till 36 000 passagerare per dag. Barcelonas nyöppnade terminal, invigd två dagar tidigare, har å sin sida fått Gold Leadership in Energy and Environmental Design (LEED)-certifiering och sticker ut med sin lokalt inspirerade arkitektur.
Båda terminalerna är resultatet av strategiska infrastruktursatsningar där MSC Cruises utökar sin kapacitet i två av världens viktigaste kryssningshamnar. I båda fallen handlar det om att möta en ökande efterfrågan samtidigt som logistikflöden, hållbarhet och passagerarupplevelse uppgraderas.
Terminalen i Miami, ritad av det amerikanska arkitektkontoret Arquitectonica, sträcker sig över nästan 500 000 kvadratfot – motsvarande cirka åtta fotbollsplaner. Den är byggd för att hantera stora volymer passagerare med hjälp av biometriska e-gates, automatiserat bagagesystem och möjlighet till digital incheckning i förväg. Här finns även en konstsamling framtagen i samarbete med Miami-Dade County.
Terminalen i Barcelona är ritad av katalanska Ricardo Bofill Taller de Arquitectura. Byggnaden har ett yttre keramikkakel inspirerat av Gaudís formspråk och ett inre inrett med vänthallar, butiksytor och loungeområden. LEED Gold-certifieringen beror bland annat på hur man satsat på solpaneler, naturlig ljussättning och regnvattenåtervinning.
Utvecklingen kommer i en tid då kryssningsnäringen befinner sig i förändring. Infrastrukturinvesteringar sker parallellt med ett ökat fokus på hållbarhet och kundupplevelse, i takt med att konkurrensen hårdnar.
Både Miami och Barcelona är viktiga nav för det transatlantiska och medelhavsburna kryssningsflödet. Att nya terminaler etableras här är inte oväntat – men storleken, designen och hållbarhetskomponenterna kan vara tecken på hur framtidens infrastruktur för kryssningsrederierna kan komma att se ut.