Det har länge ryktats att Silja Line ska säljas. På torsdagskvällen meddelade koncernen Sea Containers att man beslutat att sälja, men man var förtegen om möjliga köpare.
– Det är för tidigt att säga något men det finns en del intresserade. Först ska vi genomföra den rekonstruktion som beslutats inför försäljningen, säger Steve Lawrence, talesman hos Sea Container.
Ett niopunktersprogram för hur de olika rederidelarna ska hanteras har offentliggjorts. De delar av Silja Line som går bra fräschas upp för 16 miljoner euro för att bli attraktivare för en köpare. Detta innefattar färjorna på linjerna Helsingfors-Stockholm, Åbo-Stockholm och Helsingfors-Tallinn som säljs var för sig. Resterande färjor säljs styckevis eller i grupper. Silja Opera, Walrus och Finnjet ska säljas. Star Wind är redan såld.
Rederiet ska säljas via en företagsauktion som arrangeras av storbanken Société Générale, enligt DI. Det estländska rederiet Tallink som går med vinst är en favorittippad köpare. Men rederiet vill varken bekräfta eller utesluta ett eventuellt intresse.
– Vi ska analysera saken och tänka. Vi har bara känt till det här i en dag, säger Tallinks finansdirektör Janek Stalmeister.
Sea Container hoppas att försäljningen ska vara klar under nästa års andra kvartal. Ungefär 500 av Silja Lines 3 500 anställda beräknas få sluta i och med åtgärdsprogrammet. Om köparen däremot flaggar ut båtarna till ett annat land förlorar alla anställda jobben.
Konkurrenten Viking Line fruktar att rederiet eventuellt flaggas ut till ett låglöneland efter försäljningen.
– En estnisk lön är hälften av en svensk lön. Det betyder att 220 miljoner kronor i löner skulle sparas på ett rederi av den aktuella storleken enligt rederiföreningen i Finland, säger Viking Lines vd Nils Erik Eklund, enligt DN.